Ryter till.

En vecka fullproppad med program = tyvärr inga inlägg!

Såg på programmet ”Homoilta” via yleareena, som kom från Finlands teve nyligen. En debatt som handlar om homosexuellas rättigheter att få gifta sig och adoptera. Jag tänker inte framföra min åsikt utförligt, men en sak har jag klart för mig. Finland skall vara ett jämnlikt land år 2010!

För de som tror att homosexuella ”inbillar sig” eller ”hittar på”, kan det löna sig att läsa lite fakta. Redan av kära gamla Wikipedia får man ut ett och annat. Människor har i alla tider haft olika läggningar. Förr i tiden var det så extremt syndigt att dra sig till personer av samma kön, vilket gjorde att man höll sin läggning hemlig istället. Därför kan vissa tro att det nu för tiden är en modefluga att vara gay. Homosexualitet finns även inom djurvärlden. Hur naturliga är inte djur? Haha, det där lät lite konstigt men ni förstår säkert! Kärleken övervinner allt, eller?

Sedan till det där med adoption.. Vad är bättre? En familj med två mammor/två pappor eller ett barn som växer upp i ett fattigt land. Nu vet jag att jag låter naiv, men tänk nu! Barnet kanske inte skulle ha möjlighet att gå i skolan, speciellt inte om det är en flicka. Hunger, fattigdom, våld, barnarbete, sjukdomar, you name it!! Är det där bättre än att få växa upp i en lycklig ”regnbågsfamilj” som det kallas? Skulle inte tro det! Och visst, med stor sannolikhet skulle det finnas ungar från ”bättre familjer”, dvs. heterofamiljer, som skulle mobba och håna regnbågsbarnet.. Men! Det finns ingen som helst orsak att mobba någon! Aldrig! Så man måste vara väl förberedd på det hela med skolan och andra saker, så att de andra barnen får så lite fördomar som möjligt. Och det är deras föräldrars fel om de får. Alla vuxna måste ta sitt ansvar så att barnet inte behöver bli hånat! Det skiljer sig inte mycket från när det börjar invandrare på klassen eller andra minoriteter.

Det stod på dagens tidnings förstasida att en präst påstod att utskrivningarna ur kyrkan berodde på de ungas illojalitet och ovilja. No shit!? 😀 Det är ju ganska uppenbart att säkert hälften av alla som är inskrivna i kyrkan är medlemmar utan att riktigt tänka efter varför de är det. Jag kan tänka mig att en ganska liten andel av de inskrivna är kristna på riktigt. Så det är ju en protest och reaktion. Ett ”nu får det räcka!” Det är inte svårare än ”klick-klick” och så är man utskriven! Förväntar sig prästerna att alla som är medlemmar i kyrkan verkligen är kristna?? Det finns det många som inte är, tro mig.

Och som tankeställare:  
Borde verkligen alla heterofamiljer få ha barn? 
Hur skulle en präst/kristen/konservativ göra om de skulle få ett barn som är homosexuellt?
 

Läs, begrunda, kritisera, kommentera, skäll.. Blablabla! Detta är min åsikt och jag står för den.

Jag håller med om att det blev ett ganska råddigt inlägg men jag hoppas att ni ändå förstår!

2 thoughts on “Ryter till.

  1. Såg å på den. Vitsi, va dåli diskussion de va! Alla bara attackera varann å hälften av di som öppna munnen hade nu int nå vettigt ti säg. Suck å stön!

    Gilla

  2. Joo he er sant. Å ja föstar int ho man tex sita å sej et homosexualitet motsvarar att vara me syskon å sånt å et he er onaturlit å så, då de sitter säkert 3-4 stycken framför en som e gay… He sårar ju! Man får ju tyck va man vill men…

    Gilla

Kommentera

