01 – Introduce yourself

Kan tänka mig att de flesta som läser den här bloggen mestadels är nära och kära, som vet vem jag är. Men skall nu försöka skriva nånting!

Jag är uppvuxen i Karleby och talar oftast Kokkola-dialekt (Grundsprååtzi). Som person är jag ofta på bra humör och har lätt för att skratta. Jag är också en grubblare, viket är ett stort minus enligt mej själv. I vissa sinnestillstånd blir min humor ytterst sjuk!

Det kan hända att många tycker att jag är lite av en ”pojkflicka”. Jag håller nog med till en viss del. Kan nämna att jag till exempel har tagit lastbilskort, älskar snöskotrar, spelar elgitarr i ett band, är husbyggare, tycker om öl och är intresserad av många andra så kallade ”pojkaktiga saker”. Men å andra sidan gillar jag inte att man sorterar olika hobbyer och arbeten i två fack. Flicksidan och pojksidan. Såna saker är jag helt och hållet emot.

Efter högstadiet valde jag att studera vidare på husbyggnadslinjen vid Optima. Åren gick fort och i våras stod jag på scenkanten med pappren i handen. Jag fick arbete på en byggfirma som heter WSB, där jag hade spenderat mestadels av praktikperioderna från skolan. Jag trivs alldeles utmärkt och vi har världens roligaste arbetsgäng. Det går inte en enda dag utan att man gapskrattar åt något av deras sjuka skämt!

Stortrivs verkligen inom byggbranschen, men skall ändå byta utbildning på grund av att arbetet är lite för fysiskt påfrestande i längden. Och nej, jag vill inte bli ingenjör, är för dålig på matte. Jag har fått en studieplats vid Åbo Akademi, på Pedagogiska fakulteten, som klasslärare. Nästa höst, 2011 är det meningen att jag skall sätta mig vid skolbänken på nytt och sadla om. Det är blandade känslor med det. Jag vet att jag kommer att trivas bra med arbetet, men studietiden är jag skeptisk till att jag orkar med. Bara att bita ihop.

Jag trivs när det finns lagom mycket att göra, schemat skall varken vara tomt eller fullt. Jag är ofta en arbetsmyra, men ibland kan jag vara riktigt lat! Nu just har jag lite för mycket på gång anser jag!

På fritiden sysslar jag med många olika saker. Först och främst skall jag nämna musik. Det är en av de absolut viktigaste sakerna i mitt liv. Eftersom föräldrarna är musiker har jag praktiskt taget växt upp framför pianot eller bredvid pappa när han spelar gitarr och sjunger. Har spelar fiol i ungefär 8 år, slutade för många år sen. Har alltid plinkat på pianot och började spela gitarr i senare delen av lågstadiet. Nu just är gitarr mitt så kallade huvudinstrument och jag har spelat i några olika band. Har ett mycket lovande projekt på gång just nu med fyra andra rockbrudar!

Andra saker jag håller på med är ridning. Har hållit på med det ända sen jag var liten. Konst är också en favorit. Älskar att fotografera. Som pricken på i-et fick jag en systemkamera till examensgåva. Jag trivs dessutom i köket. Skulle jag ha mera pengar skulle jag satsa mer på inredning!

Det var väl mig i ett nötskal!

Kommentera

