Jag och den så kallade julen

Julen – En stämningsfull högtid med massor av pepparkakor, ljus, vänner och familj som är lediga, lugn, avkoppling, besök i kyrkan, julklappar, massor med god mat….

Så där tänker sig många julen. Min jul ser lite annorlunda ut... Julen är för mig ett stort stressmoment! Skulle jag bo ensam och inte ha mycket till familj och släkt skulle den väl antagligen kunna efterlikna min beskrivning.

Men såhär ser jag på julen: Julklappar skall handlas. Stort stressmoment. Slutar man klockan fyra på jobbet och är i behov av mat och en dusch efteråt är det inte mycket tid kvar på kvällarna före butikerna stänger. Dessutom känner jag mig som en ”klobbaan kattå” efter vissa dagar på jobbet. Energinivå på noll. Stress, stress, stress! Dessutom är det äckligt trångt i alla butiker och alla tänker på samma sak, julklappar, juklappar…. Det är nästan hemskt. Och ingenstans att parkera bilen i stan. STORstädning av huset. Allt skall vara i tiptopskick enligt min mamma. En del mat ska lagas på förhand och det ska bakas. Dessutom har bandet vår debutspelning på juldagen, så jag borde fanimej hinna träna på mina gitarrsolon så att det kommer att gå bra.

Det är lätt att säga att man inte ska ta allting så hårt. Jag försöker, verkligen! Men när man har en sån jäkla press på sig här hemifrån att allting ska vara klappat och klart på dagen med stort D, så blir det fort ett sådant stressmoment. Kanske all borde ta och tänka om!?

Usch. Jag är verkligen inte någon julmänniska. Tackolov för enklare högtider såsom midsommar och vappen.

Kommentera

