Om självkänsla.

Alla som läser det här, ta och ställ er själva frågan:
Är jag nöjd med mig själv precis som jag är?

 Det är precis vad självkänsla handlar om. Att acceptera sig själv som den man är, godkänna att alla ibland kan göra misstag, och känna sig nöjd med sig själv. Detta har absolut ingenting med religion att göra, som man kanske skulle kunna tro. Tvärtom. Det här är någonting som alla borde ha en viss kunskap om. Det finns många saker som påverkar hurudan självkänsla du har/kommer att få i livet. Händelser är självklart en stor faktor. Mobbning, våld i hemmet och såna saker, sätter sina spår. Också hur man uppfostrar sina barn är en mycket betydelsefull faktor. Misslyckanden i karriären eller i skolan kan också påverka…

Självförtroende och självkänsla är två skilda saker! Du kan ha ett bra självförtoende men ändå innerst inne känna dig missnöjd med dig själv.
Och inte att förglömma. Att gå och vara nöjd med sig själv är ju inte alls samma sak som att vara stor på sig. Kan hända att det uppfattas lite som så, här hemma i Österbotten… Är du nöjd med dig själv har du ju inget behov av att skryta! 🙂
Min självkänsla har många gånger legat på sisådär -348,5. Altså med andra ord käpprätt åt helvete. Jag har två böcker i ämnet och har med dessa böckers hjälp fått upp min självkänsla otroligt bra, men arbetar fortfarande på den hela tiden! (Förresten, köp bort böckerna, märkte att dom bara kostade några euro styck på cdon.com!) Författaren heter Mia Törnblom, rekommenderar starkt! Jätteintressanta böcker!

 Min uppfattning om självkänsla är:

Med dålig självkänsla är det svårt, nästan omöjligt, att vara lycklig.
Är självkänslan låg kan ens relationer lida av det, samt medmänniskorna.

Personer som hackar ner på andra, lider ofta av dålig självkänsla.
Här är en ganska bra beskrivning av begreppet självkänsla! Klicka på bilden för att få den större!
Nu tror väl alla att jag har kopierat hit en gammal skoluppsats, men nej, det här är bara ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat! Kommentera gärna och skriv vad ni tycker!
 
2 thoughts on “Om självkänsla.

  1. Tror jag känt dej tiräcklit läng fö ti veta hu lågt din självkänsla ha vari å hu myki du har växt. Är stolt över att du ha fått så myki bättre självfötroende! 🙂 Redan me ti skriv ett sånthär inlägg så tyder de på att du fått myki bättre självkänsla! 🙂 kramar ti becca! ❤

    Gilla

Kommentera

