Stackars japaner..

Det är en ond värld vi lever i. Jag skulle kunna skriva ett halvkilometer långt inlägg angående min (icke) religösa övertygelse i förhållande till denna händelse. Men jag låter bli. Kan hända att jag drar upp lite väl mycket känslor och åsikter. Får lämna det till en annan gång. Hur som helst är det svårt att förstå varför världen ibland är så ond.

Men hur som helst. Stackars, stackars japaner. Jag blir så sorgsen när jag tänker på dem. Radioaktivitet – jag ryser redan när jag hör det där ordet. Det är hemskt och obehagligt. Utan tvekan ett av mina worst case scenario’s. Och jag har en förmåga att måla fan på väggen, så det är många scenarion jag har föreställt mig och målat upp.

Vi finländare får verkligen skärpa oss efter det här. Vi klagar på precis allt som har med vädret att göra. Hädanefter tycker jag att vi ska vara oerhört lyckliga att vi är födda på det här stället med stadig mark – inga jordbävningar, tsunamin eller vulkaner.

Så här håller vi nämligen på:

Lite köld, -32 – ojoj så hemskt. Det värker lite i fingrarna.

Sommarens hetta, + 32 – nej fyfan. Det värker i huvudet och man är törstig hela tiden.

Höstens regn & vårens slask– man blir ju kall och våt!

Vi ska vara jävligt tacksamma över att vi är födda i det här landet och inte klaga på sådana små problem. Nu har vi följt med och hört vad som faktiskt är ett problem. Nu ska vi hoppas att japanerna kan fixa och förebygga så att ingenting värre händer där vid kärnkraftverken..

2 thoughts on “Stackars japaner..

  1. Jag vill läsa dina åsikter om din övertygelse i förhållande till händelserna! Sånt e ju hur spännande som helst! 🙂 Vi kan ta de en annan gång.

    Å du har så rätt, vi e marrå så raate.

    Gilla

Kommentera

