Dittan å dattan om ridning

bild från hevostilahelmi.fi

Det här är Rane, som jag red med på lektionen idag. En 7-årig, vänlig och storväxt valack. Helt underbar, lydde minsta vink och hade perfekta gångarter. Såna här lektioner höjer verkligen rejält på humöret!

Tack och lov för ridning. Det finns många orsaker att hålla på med det.

Ridning gör underverk med min rygg (vet inte hur det är för andra), men hur som helst har jag haft ett två veckors uppehåll, och det kändes verkligen dåligt i korsryggen. Nu efter dagens lektion, är alla muskler helt avslappnade och det värker inte alls mera, där det värkte före jag åkte iväg till stallet. Det är ganska konstigt.
Sen så är det otroligt roligt och på samma gång avslappnande. Att vara i närheten av hästar har en lugnande och avstressande effekt tror jag. …Om man inte har fobi förstås..
Konditionshöjande – ja! Bara man vågar ”ta i” och arbeta med sig själv. Och så stärker man musklerna. Speciellt mag,- och ryggmusklerna.

Fram för allt är det sjukt roligt. Det är nog ändå det bästa. Att få hästen att samarbeta och förstå vad man menar är en härlig känsla. 

Kommentera

