Opedagogiskt till tusan!

Som blivande småskolelärarinna (som dock ej ännu påbörjat sina studier) anser jag detta vara en ytterst grym, opedagogisk och rent utsagt kränkande laguppdelningsmetod för barnen. Föreställ er följande scenario, som är taget direkt ur egna erfarenheter:

” Det är gymnastiktimme i skolan och brännboll på lag, står på schemat. Två lag ska bildas. Först utses två lagledare av läraren. Det är givetvis de två sportigaste barnen. Sen ska resten av ungarna ställa sig på ett led. I tur och ordning väljer de två lagledarna vilka klasskompisar som ska vara med i deras lag. En efter en. Och de stackarna som väljs ut till sist, är givetvis dom töntigaste och osportigaste. Ja, bokstavligen de sämsta.”

Hittade en bild som beskiver detta perfekt!

Under hela lågstadietiden har jag varit med om detta. Blivit vald till sist. Känt mig usel, rent av lite värdelös. Tänk att lärarna inte förstod bättre! Jag minns rätt så bra att det alltid var jag plus några andra (nämner inga namn) som lämnades med dom sista.
I långa loppet tycktes det ta ganska hårt på mitt självförtoende, då det kommer till idrott. Eftersom jag var hon som blev vald till sist. Det resulterade givetvis i att jag sket i att försöka prestera. Jag hade intressse för fotboll, men detta dog bort ganska fort. Också skoljumpan i högstadiet och en del av yrkesskoltiden bestod av på tok för mycket skolkande.

Sådär enkelt är det att klippa av självförtroendet på en lågstadieelev, då det kommer till idrott, ifall detta dessutom upprepas.

Det var först för några år sedan som jag hittade glöden, att idrotta och motionera, på riktigt. Och det var självmant. För min egen skull. Inte för någon annans skull.

. . .

Men ni som läser det här, vad anser ni om den här rätt så grymma lagdelningsmetoden? Existerar den fortfarande? Nån som vet?

Såhär var mitt sätt att se på saken! Skriv gärna era åsikter!

5 thoughts on “Opedagogiskt till tusan!

  1. Tror nog lagindelningsmetoden finns kvar ennu, tyvärr. Minns no själv hu mång gång vi faktist dela in så, myki mer pedagogiskt sku de va ti ställ all på led å ta nummer iställe, då sku all lär sej va me all och spela som ett lag ska å faktist fösök få me all, int bara sina egna bästisar. Så jag håller fullständit me, man borde int del opp lag så.

    Gilla

  2. Jag kan glädja dig med att i Peffan e di medveten om dehe probleme och att di säger att vi int ska göra på dehe sätte som lärare 🙂 Vi diskutera nagang om eleva över huvutage ska behöv få välj själv, me tanke på mobbning så finns e ju å vissa som aldri blir vald. Nästan bäst att läraren väljer isåfall!

    Gilla

  3. Jag var å en av dem som blev sist valda, och de gjord ju int precis under för självförtroendet. Ännu sitter prestationsångesten när de kommer till idrott och sådant i, och jag tror de har myki me just sånhän metoder att gör. Dock vill ja minnas att de int användes på gymnastiken i skolan så myki som på raster eller fritiden.
    Men ja tycker de e jävligt synd att de förekom, för man blev utsatt för de i en så pass tidig ålder att man int ens hadd hunni få nå färdigheter innan man gav upp.
    Bra att nån tar upp de!

    Gilla

  4. Precis det! Och då man tänker igenom saken ordentligt, så är det siståslutligen ganska otroligt hur läraren i sammanhanget inte av sig själv begrep bättre! Tycker att det skulle vara en ganska självklar sak att inte göra på det där sättet. Men som tur har allting ändrats!

    Gilla

Kommentera

