En vecka kvar.

Nu är det äntligen veckoslut och jag stortrivs. Vi började denna lördag med att stiga upp rätt så tidigt och äta frukost i en hel timme. Sen blev det en skön och lagom lång cykeltur på egen hand och nu sitter jag här i soffan och kollar på Fifth Gear med ett halvt öga. Trivs av fridfullheten. Jag är tacksam över att få ta det lugnt och hinna reflektera lite.

Inkommande vecka är min sista arbetsvecka på byggfirman, ifall jag inte har nämnt det. Efter nästan ett och ett halvt år plus många praktikperioder via skolan, känns det lite vemodigt att säga upp sig.
Nu väntar alltså fyra-fem skolår på mig. Blir väldigt intressant att se hur det kommer att gå när jag ska få igång studietekniken. Ni som har gått i gymnasiet har ganska mycket enklare när det kommer till såna saker. Studieteknik har jag nämligen aldrig haft. Under hela yrkestiden har kanske jag pluggat till två prov. Visserligen klarade jag den skolan utan några större problem, men det här är helt andra saker. Det är inte mycket från yrkesskoltiden som man får till nytta på ett universitet.

Men jag har många saker som verkligen sporrar mig att klara av det här och göra det bra. Huset på nedanstående bild är en stor anledning. Detta har länge varit och är drömhuset för mig. Trots mitt googlande bland hundratals olika hustillverkare, kommer jag alltid tillbaka till detta hus.
Då jag är klar med skolan så börjar detta antagligen bli aktuellt, om allt går enligt planerna.

Stora planer – jag vet. Men drömma får man! Utan drömmar finns det ju ingenting att sträva efter. Är man lite inredningsgalen så är man. Gör inte heller saken sämre av att också min L är husbyggare. 🙂

Detta är lycka.

Gårdagens ironi: Sökte i hela stan efter en svensk skolalmanacka. Gick igenom varenda bokhandel och specialaffär. Till slut gav jag upp. Tills jag hittade plötsligt den perfekta almanackan bredvid tandkrämshyllan vid Prisma, då jag skulle handla lite mat. Glädjen blev verkligt stor över en så liten sak.

4 thoughts on “En vecka kvar.

  1. Lugnande ord inför studiestarten: peffan är nog den minst teoretiska utbildningen på ÅA, vi hade väldigt, väldigt få tenter. Mest var det grupparbeten och inlämningsgrejer och praktiska övningar. Tror nog det kommer att gå fint! Hälsar en f.d. peffanit 🙂

    Gilla

Kommentera

