Läsvärt!

Kopierade Leena Furubackas text från facebook. Hon är läkare här i Nedervetil. Och hon har så rätt i det hon skriver.

”Jag är inte det som har hänt mig. Jag är den jag väljer att bli.”
*
I mitt arbete möter jag människor med väldigt brokiga bakgrund och öden. Jag möter människor, vars kropp desperat försöker signalera, att livet borde få en ny riktning. Och människor, som ser förvånat på mig, när jag påstår att det finns annat i livet än arbete.
Det är ett privilegium att få förtroendet att höra andra människors livshistoria. Också jag lär mig av det. Jag har lärt mig, att man ännu som gammal kan gråta för att man aldrig fick vara i famnen som barn. När man äntligen gråtit ut, när man mött känslan och tröstat och älskat det barnet man en gång var, är hållningen rakare och smärtan mindre. Jag har sett rygg- och nackvärken bli bättre, när man vågat lämna ett dåligt förhållande eller arbetsplats. Magplågor eller panik har försvunnit, när man förstått, att nya slutexamen, karriär och duktighet inte gör någon ett dugg bättre än man redan är. Och de allra värsta smärtorna har lindrats, när man insett sin egen bitterhet mot livet eller andra människor, och släppt den.
*
En människa är en underbar helhet. Kroppen kan gå sönder av sorg, förluster, ångest och brist på kärlek. Hjärtat blir sjukt; muskler och leder smärtar; stress-, sköldkörtel- och många andra hormonella system blir utmattade. Och lika underbar är kroppens förmåga att läka sig själv, om den tillåts göra det. Ibland behövs det mediciner, operationer och andra åtgärder. Men minst lika viktigt är det att göra de nödvändiga förändringarna, även de svåra. Man måste lära sig att lyssna på sig själv.
En stor del av mediciner och vård riktar sig mot symptom, inte orsaken till sjukdomar. Medicin är ofta nödvändig, men det är också lätt att tänka att man inte behöver göra något annat, bara ta sina piller och fortsätta leva som förr. Det är enklare att sköta följderna än orsaken. Det sistnämnda kan ju ta länge och göra ont. Allra svårast är det när symptomen handlar om depression, ångest och panik. Medicinen lindrar, men problemet upprepar sig tills man gjort något åt orsaken. När man vågat stanna, slutat fly sina egna tankar till arbete eller något annat, slutat vara utanför sig själv, mött sina rädslor och vunnit över dem  –  då minskar också behovet av medicin.
*
Vi kan inte alltid välja vad som händer oss. Men vi kan välja hur vi fortsätter vårt liv därefter. Om en annan människa behandlar oss fel, kan vi välja, om vi stannar och låter det ske eller om vi går; om vi blir bittra eller mognar till varma, förstående medmänniskor. Dessa val och deras fysiska konsekvenser ser jag i mitt arbete nästan dagligen.
Jag menar inte att alla måste vara starka. Tvärtom. Oftast är det livsviktigt att äntligen våga vara svag. Det är det som verkligen kräver mod.

________________________________________________________________________


I den här situationen var jag för drygt 1½ år sedan. Så otroligt intressant hur ens kropp påverkas av hur man mår inombords. Det tog länge för mig att förstå. Och när jag väl förstod, lovade jag mig själv att aldrig mer utsätta mig för något liknande igen. Att bygga upp en skadad insida tar tid. Men det går – med de rätta människorna runt en och med lite tid. Jag kan ärligt säga att jag är lyckligare än någonsin. Har lärt känna en massa fina människor på en kort tid. Självklart stortrivs jag med min kära sambo. Har världens bästa familj. Har ett sjukt trevligt jobb, som passar mig perfekt. Som pricken på i:et skulle det bara vara att komma in på sjuksköterskeutbildningen, men det får jag ju veta först i slutet av juli. (Suck så länge) Men vi mårar åpå!

Ha en trevlig helg gott folk! Själv håller jag på att tvätta kläder som jag ska sälja på loppis på söndag! 
3 thoughts on “Läsvärt!

  1. Bra text du hitta, bra skriva 🙂 å intressant 🙂 å he skönt ti hör de sej att du faktist mår bra baket allt, å no kan ba sej att live e härrli tå allt e på rade 🙂 ❤

    Gilla

Kommentera

