Så saknad!

Ett ynka telefonsamtal och ens världsbild förändras på några sekunder.

Världens underbaraste morfar somnade plötsligt in tidigt i morse. Jag kan bara inte ännu fatta det hela. Min morfar som följt med mig genom hela livet, lärt mig så mycket och varit en så stor del av mitt liv.

Han hade för en kort tid sen fått beskedet om cancer, men väntade ivrigt på att få påbörja strålbehandlingarna i Vasa nu inkommande vecka. Vi var alla positivt inställda till behandlingen. Varken vi eller vårdpersonalen hade väntat oss detta. Det chockade oss alla.
Jag hade i god tro planerat att besöka honom idag efter jobbet men fick samtalet som ändrade på allt strax då jag kom hem. Nu, min morfar? Jag tror inte! En konstig känsla for genom hela kroppen. Svårt att beskriva. En känsla av maktlöshet. Jag var inte beredd.

Ännu i skrivande stund har jag så svårt att kunna förstå det hela fast hela dagen har gått. Jag vill minnas min moffa som levnadsglad och han var den som alltid visslade. Han trivdes med att arbeta och höll ju sig som en femtioåring fast han skulle fylla åttio i höst. Och han fick ha sina hästar ända till slutet. Moffa planerade att komma hem till sommaren, och vi hoppades så. Allt tog så hastigt slut. En påminnelse om hur skört livet är.

Bläddrade runt bland bilderna jag sparat på hårddisken och märkte till min stora glädje att jag faktiskt har en hel del bilder av honom, sedan jag började fota med systemkameran. Här är en.

Syster E och kära Moffa på födelsedagskaffe för lite mer än ett år sen. Det är såhär vi alla minns honom. Blir glad inombords av att se på denna.



Älskade moffa, du är så saknad!
Kommentera

