Måndag

Åter har en ny vecka börjat. Jag blir nästan lite förvånad över hur fort tiden går just nu, med tanke på alla tenter och grejer man borde läsa väldigt bra på. Men vill man så kan man!

 Jag kom hit till Vasa alldeles nyss, i sällskap av två Terihusmontörer varav den ena var min bättre hälft. Jag är alltså första veckan någonsin utan bil i Vasa och ser det som en utmaning, samt ett tillfälle att spara typ en halv tank bensin. Hoppas på bra väder så att jag inte behöver se ut som en dränkt katt då jag kommer trampandes till skolan!

Min bättre hälft kan allt kan jag intyga. I lördags bytte han till nya däck på mina gamla fälgar eftersom de för länge sedan var bötesringar. Och hur smidigt som helst då man har bekanta som har egen verktstad. Dessa underbara händiga män. Alla borde ha en sådan. Vi kvinnor kan ju också en hel del, men att behärska en däckbytesmaskin (eller vad det heter) som verkar livsfarlig är nog en sådan sak som jag inte så hemskt gärna vill befatta mig med. Skönt med sprillans nya däck under.

 Under den senaste veckan och under helgen har det skett en hel del hemskheter i trafiken här i trakten.Och alla de förolyckade gick bort alldeles för unga och lämnade familjer och släkt kvar. Då man läst om allt detta på tidningarna känns plötsligt ens egna små problem som bagateller. Och utan att känna till exakt hur dessa olyckor gick till vill jag bara säga detta, som jag hoppas att är självklartheter för de flesta:

1. Använd säkerhetsbälte. Ifall man inte lärt sig krävs det väl en dikeskörning eller två för att fatta. Men då kan det vara för sent. Det tar typ 1,2 sekunder att knäppa fast det. Så mycket extratid har man nog.
2. Kör inte om då det kommer bilar emot och inte heller i en kurva eller uppförsbacke. Det är ju som att leka rysk roulette. Kan bevittna en hel del med mina 30 000 km i året på vägarna….

– Och en sista sak: Skiljs alltid från dina nära och kära som vänner. Jag vet att det låter dramatiskt, men det är fakta. Man kan aldrig veta hur nästa dag ser ut. Det fick jag inse i somras. Det blev jag även påminnd om den här veckan. Ta hand om varandra!

(Båda bilderna lånade från Google)

Kommentera

