Kära FPA.

Nu är jag så förbannad som man bara kan bli vid ett enda tillfälle: Som då det dimper ner två vita kuvert genom postluckan, märkta med FPA.
De vill ha tillbaka exakt 331 € av mig eftersom jag inte längre studerar vid Åbo Akademi. Breven kommer också från ÅA:s studiestödsnämnd på Tavastgatan i Åbo.

Det har tydligen inte räckt med två samtal till ÅA för att få dom att förstå att jag verkligen inte har någonting att göra med dem mera. Att jag skriver ut mig. Det har tydligen inte heller räckt med att säga upp studiestödet till Kela så fort jag slutade där. Och det har tydligen inte heller heller räckt med att jag i egen hög person, stegat in på FPA:s kontor och gjort en helt ny ansökan tillsammans med en kanslist där och skrivit uttryckligen på blanketten att jag studerar vid Novia. Jag blir galen!

Ringde på en gång till FPA:s kundtjänst och kom faktiskt fram efter några minuter av väntande. En kvinna svarade. Hon var väldigt kort i tonen, lite fräck och fick mitt ärende att låta väldigt onödigt. Enligt henne var allting okej. De hade tagit ett nytt beslut som de inte hade hunnit posta åt mig. Hur svårt kan det vara att inte posta ett beslut som är helt fel då? Då det säkerligen står klart och tydligt på mina personliga sidor att jag inte alls studerar hos ÅA längre. Hur svårt kan det vara?

Det är ju nog ändå jättefint att vi som studerar får bidrag av staten så att vi skall klara oss med nöd och näppe. Jag är tacksam, misstro inte. Men min åsikt är bara den att det här systemet är halvt åt helvete! Skicka brev hit, brev dit. På Kela sparar man inte på papper minsann! Och man tar inte reda på vad som egentligen gäller, förrän man skickar ut ett helt felaktigt brev på en faktura på hundratals euro bara sådär.

Hittade en lämplig bild på Google, tagen från en viss grannstad till Kokkola…

Ja, överallt skulle man behöva vara. Nu har jag lugnat ner mig. Hoho. Skönt att få skriva av sig.

Kommentera

