Löften

Nu då snart ett helt år igen har gått, är det väl dags att börja ge nyårslöften. Eller gör man? Förra året gav jag inte ett enda, vad jag minns. Helt smart egentligen, eftersom man förr eller senare glömmer bort dem, eller helt enkelt skiter i alltihop.
Men jag har börjat klura ut några stycken…

1. Detta är ganska uppenbart. Leva hälsosammare och börja motionera regelbundet. (Detta glömdes bort då vintern började, i och med stressiga jobbturer och däremellan traditionellt julfirande.) Vill att det skall vara självklart att äta grönsaker varje dag. Frukt i stället för godis, och så vidare. Tror att jag med ganska enkla medel kan åstadkomma en stor förändring. Det blir dessutom lättare då jag återgår till Vasalivet under vardagarna. Det skulle vara skönt att komma så långt att man aldrig behöver börja om från början hela tiden, utan hitta en livsstil som håller. Det är karaktären det är fel på. Jag älskar mat. Men jag kommer ändå inte att gå på någon superdiet, husmanskost i all ära, får lov och duga. Det är proportionerna på tallriken som är viktigare.

2. Sluta köpa kläder från H&M, Gina Tricot och dylika billiga märken. Och nu kan ju detta lätt tolkas som skryt, men låt mig förklara: Köper man till exempel en stickatröja från Gina, tvättar den ungefär en gång i veckan, använder den normalt, så är den helt urtvättad, blekt och missformad på tre månader, om inte kortare. Sedan är det bara loppis eller att slänga som gäller. Ni förstår säkert.
Jämför detta med samma plagg från t.ex. en Peak Performance, Gant, Tommy Hilfiger eller Henri Lloyd. Ägare av dessa kläder påstår sig ha dem i tiotals år innan de är slitna. Det handlar ju lite om att spara och investera, men i längden lönar det sig verkligen. Som min pappa brukar säga: ”För fati ti köp rokå”.
Med en närvårdarlön minus fem procent blir man ju allt annat än rik. Och ännu mindre då man studerar och inte alls kan ha mycket till lön. Men i längden betalar det sig att ha det här tankesättet. Strumpor kan jag understöda H&M genom att köpa.

3. Ta en veckas semester i sommar och åka någonstans. Detta behöver ej vara långt, grannlandet räcker. Jag har aldrig haft semester och ännu mindre åkt någonstans då jag varit ledig. Som sommarjobbare är det förstås obetald semester, men…

…Och så vill jag passa på att önska er alla ett Gott Nytt År 2013!

Kommentera

