Hur svårt kan det vara?

Ibland tycker jag att Novia och andra yrkeshögskolor tar vatten över huvudet. Ursäkta nu, men hur smart är det att ”tvinga” fram ett samarbete med tredje årets Vamk-studeranden, som håller på att skriva sitt lärdomsprov just nu? Dessa studeranden är även helt och hållet finskspråkiga, har ett helt annat schema än oss, och studerar på Brändö. Samarbetet går ut på att planera en aktivitetsdag för seniorer och kursen heter Gerontologi.

Och nästa sak jag stör mig på: Varför haka upp sig på språket hela tiden? Talar ena läraren på svenska hörs det klagorop från Vamks sida, talar en annan lärare finska så mumlar Novia-studerandena argt att dom inte förstår någonting alls. Den här sjuhelvetes språkfrågan. Är det verkligen så hemskt? Eller är det bara för att jag är Kokkolabo som jag har så svårt att förstå? Men jag är ju ändå född helt svenskspråkig.

Jag trodde verkligen inte att det var så stor skillnad här i Vasa. Jag trodde nog att folk var vana med tvåspråkighet… Och hur i hela friden hade lärarna som planerar hela detta projekt inte alls lagt märke till detta isåfall?

Och jag skämdes nästan då jag började prata finska bara för att komma igång. Det skulle annars ha blivit för svårt. Det var nämligen meningen att båda parterna skulle hålla sig till sitt eget modersmål under samarbetet, men ändå kunna kommunicera. Hur svårt kan det vara helt enkelt?

Kommentera

