Fastlaskiainen och lite annat

En sån dag. Sitter vid mitt lilla skrivbord på Skolhusgatan och känner mig smått mörbultad efter kvällens cirkelträning. 


Dagen började med Etik i vården, vilket var mycket mer intressant än vad jag hade förväntat mig. På lunchrasten blev vi serverade klimpsoppa och fastlagsbulle. Jag repeterar: Klimpsoppa. Uttalas Klimpsåppon. Jag har ryktesvis hört att en sådan maträtt existerar mot sydligare delar av Österbotten, men aldrig upplevt det i verkligheten. Mina kusiner på Bergö har eventuellt nämnt rätten någon gång.
Tänk er gott folk en vanlig köttsoppa som innehåller geggiga mjölklumpar på ca. 5 x 5 cm, med russin i. Förstod mig tyvärr inte på denna maträtt och petade oartigt bort klimparna och åt själva soppan. Hu!

Bilden lånad från Google. Ungefär såhär såg soppan ut. Det vita är klimparna.

Efter maten rjade vi söka oss mot Strandgatan, för att titta på då de olika ämnesföreningarna rände pulka. Mycket känt folk, glad stämning och påhittigt byggda pulkor. Dessutom ldigt praktiskt då vår lägenhet ligger nästintill stranden, där det hela sker. Hittade en bild från fjolårets fastlaskiainen.

shsweb.fi

  
Imorgon väckning 07.15, med 1:a hjälp på schemat. Blir högst troligt en trevlig dag. Största delen är hittills repetition, men då olyckan väl är framme är allt detta bara hemåt.

Nu blir det kvark med blåbärssoppa! 

Kommentera

