Ljuva FPA…

Kom hem då det blev veckoslut och möttes av ett tjockt brev som låg på köksbordet. Brevet kom från Kela, och innehöll en räkning på 1700 €! De påstod att jag hade förtjänat för mycket under 2011 och ville jag skulle betala tillbaka rubb och stubb.

Jag hann redan börja tro på det och satt där chockad, med gråten i halsen då L kom hem. Till all lycka fick han förklarat för mig att detta var ju de pengar jag förtjänat under hela våren och sommaren, före jag ens hade börjat i någon skola, dvs. på årsbasis. Så bara jag satte in en anmälan borde det ordna sig.

Men åter en gång, varför skickar man en jäkla tjock pappersknippe och en faktura, innan man ens tagit reda på hur det riktigt är!? Jag börjar må dåligt bara av tanken över att jag ännu i drygt 2½ år hamnar att fightas med dem. Och nu förtjänar jag dessutom pyttelite på sidan om studierna, i och med vikariat nu och då på hemvården. Detta hamnar jag att vara skitnoga med, så att inte inkomsterna överskrider en euro för mycket, eftersom det då kommer att stå mig väldigt, väldigt dyrt.

Kela har ju även satt upp regler över hur många studiepoäng man måste få på ett år, ifall man är berättigad att lyfta studiestödet. Antalet studiepoäng man ska ha är nästintill de som man får ihop ifall man går varenda kurs som är planerad, och klarar tenterna. Klarar man ändå av detta på samma gång som man vill och kan arbeta under loven och veckosluten, ja då tycker jag att man ska få arbeta och betala skatt, som belöning för att man varit duktig!

Jag borde bli politiker.

Kommentera

