I jono

Har suttit en timme och väntat på min tur vid byns HVC. Väntrummet är värsta skvallerstället som finns. På en kort stund har jag ofrivilligt fått höra om 60-plussarnas osakliga åsikter angående sjukvården. ”Tänk att di tar en neger i arbejti, jaa allsås folk tar di bara, int naasås ordning! En negerläkar, ja sko nu int vila fara ti han” Eller: ”Jaa diher nuförtides sjuksköjtara, int dzer di na anna än siter vi datorn siin”…

Kom fram till det att det är synd att många är så trångsynta och bär på en så stor okunskap. Det är nästan lite skrämmande. Att man idag, 2013, sitter och kritiserar och fördömer läkare och annan vårdpersonal som verkligen behövs. Det är trots allt en stor brist på kompetent personal och alla behövs för att hela systemet ska fungera. Hoppas verkligen att dessa stackars trångsynta människor en vacker dag, ska inse hur toppenbra den finländska sjukvården är!

2 thoughts on “I jono

  1. Alltså. Den människan som släppte kommentaren om hade negern som er ter i arbeite får nog vara ytterst glad över att jag inte delade samma väntrum. Att folk täcks!

    Gilla

  2. Jaa! Jag satt och räknade tyst till 10, sade åt mig själv: ”Rebecca, nu er du tyst. Nu er du tyst, på rittit.” osv… Jag vet ju att folk i denna lilla kommun kan vara rätt så trångsynta, men att det var på detta vis var verkligen bara sorgligt!

    Gilla

Kommentera

