Never ending story…

Här är hon igen. Inspirationen flödar som vanligt. Klockan är lika mycket som vanligt. Hon har igen startat en blogg. Hur många gånger har detta hänt sig månne?

Nåja. Men vi gör helt enkelt ett nytt försök. Måste ju passa på nu då livet har förändrats, lite i alla fall. Vi har nämligen sagt upp vår lilla lägenhet, som långt ute på vidden. Nu bor vi mitt i kyrkbyji, nära till allt men ändå helt och hållet på landet. Det känns riktigt, riktigt bra. Jag är inte direkt bortskämd med att kunna cykla iväg till bybutiken på sisådär 3 minuter.

Huset då? Vi bor alltså nu på hyra i huset som är min mammas barndomshem, min mommos hus. Ursprungligt byggår är 1896 tror jag. Ja ni läste rätt. Hela det här stället kallas Perjöns. Vi säger även så då vi pratar om det. Huset är helt renoverat en omgång på 50-talet, och gjort några lite mindre renoveringar sedan dess. Stilen är allt annat än stilren, men den har sin charm. Huset i sig är dock i stort behov av en riktig sjuhelvetes grundrenovering, för att göra det rustat för många decennier framåt, för att förebygga fuktskador i bland annat grunden, samt för att få sekelskiftesstilen tillbaka helt. Det går att bo i huset som det är en tid, men är både dyrt och arbetsamt att hålla varmt på vintern. Jag älskar verkligen tomten. Den ligger invid ån och är väldans charmig. Gigantisk är den också, så man sitter många timmar per sommar på gräsklippartraktorn. Det finns flera äppelträd här, många vinbärsbuskar och ett stort jordgubbsland. Om jag har tur skall jag sätta lök nästa vecka. Uthus finns det gott om, samt ett häststall, där jag hela livet spenderat otaliga timmar. Stallet står nu tomt efter min moffas bortgång.

perjöns 1Mommo har själv köpt en mer pensionärsvänlig bostad i ett av byns ”höghus” och vi håller på och renoverar den åt henne. Några golvlister kvar, så är den helt färdig och känns nästan som ny. Enligt mommo själv är detta det första splitternya köket hon skaffat.

Kommentera

