Fortsätter med ämnet religion…

Spinner vidare på samma ämnen som förra inlägget….

Det är intressant hur mycket en religion formar ett samhälle. Religion är makt. Stor del av lagstiftningen i vårt land har sina anor i kristendomen, trots att året är 2016. Många människor bildar sina egna åsikter utifrån vad som står skrivet, är det då bibeln eller koranen. Ibland kan jag då tycka att vissa människor glömmer bort sin innersta moral, sitt samvete, då de handlar utifrån det som står skrivet. Det kan givetvis handla om både små och stora saker. Dubbelmoral är någonting jag starkt ogillar. Det ser man mycket av, inte allra minst här vid bibelbältet.

Jag hoppas dock att mycket inom religionsundervisningen har ändrat, den dagen vår lilla skrutt skall börja i lågstadiet. Minns lågstadiets religionsundervisning som väldigt ”splittrande” av eleverna. Det var de som kom från kristna familjer, som genast blev favoriserade av läraren och sedan de som inte kunde så mycket om bibeln och därför blev lite förbisedda. Men poängen var den att jag minns religionsundervisningen som mycket muntligt tentande. Lite som ett läsförhör. Själv satt jag givetvis mest tyst, på grund av min icke-religiösa bakgrund. Det märktes också i betyget. Vi bad också en hel del på religionstimmarna – tro det eller ej. Det var väl inget direkt tvång på att be, men kanske ändå indirekt. Skolveckan var också präglad av morgonsamling, två gånger i veckan. Det var alltid ett kristet tema. Ofta var prästen där. Minns mest då han talade om synden, hur syndiga vi alla var och att det endast fanns ett sätt att slippa hamna i helvetet. Vi var alltså i lågstadiet.

Nu borde jag givetvis intervjua en lågstadielärare förrän jag uttalar mig i ämnet. Jag misstänker att mycket har ändrat, det har blivit mer valfrihet och inte så mycket bön. Men jag kan också ha fel? Men poängen är alltså, ifall vi utgår att saker och ting nu 15-20 år senare är på samma sätt som då – borde  man kanske fokusera mindre på andakter, bön och detta tentande av vad som hände i bibeln och istället fokusera på den riktiga grunden? Jag menar det som alla religioner gemensamt bygger på – den gyllene regeln, hur man skall bete sig mot andra människor. Tänka riktigt långsiktigt, istället för dessa detaljer. För fast jag är mycket kritisk till allt som heter religion, kan jag erkänna att det finns mycket good stuff skrivet.

Jag kan vara en riktig moraltant ibland. En ruskigt envis och störande en. Speciellt då jag ser hur dagens lågstadiebarn beter sig. ”Vänt bara tills du själv har en”, hör jag röster i mitt huvud säga. Men jag tror att mycket grundsaker glöms bort i dagens samhälle. Ord som tack, förlåt, hej, ursäkta. Att man inte tänker på sig själv i första hand. Nu handlar vårt samhället om det motsatta, att man skall roffa åt sig och armbåga sig fram om man vill ha någonting, bli någonting, bli populär.

Jag och min partner in crime, fröken W, kom på en helt sikahuippu affärsidé då vi en gång körde från Vasa till Kokkola. Vi skulle starta ett alternativ till det traditionella konfirmationslägret. Ett etik- och moralläger. Fråga oss ingenting om ekonomiska möjligheter. Men vi tycker vår tanke är god. Lägrets syfte skulle vara att lära ut hur man blir en bättre medmänniska. Det är kort och gott fråga om att ge verktygen tack och förlåt samt våga använda dem, hur man skall handskas med och tyda sina känslor (det kan långt ifrån alla, tro mig) och hur man skall tänka då man hamnar i en konflikt, vad etik inom internetvärlden betyder, lite mer ”matnyttig” sexualundervnisning, ge ungdomarna självförtroende att t.ex. gå emellan om någon blir mobbad, och så vidare. Detta varvat med det vanliga man också gör på ett läger: fri samvaro, grilla, bada bastu, lekar och så vidare.

Tanken är god – eller hur?

 

Kommentera

