Evighetslistan

De som känner mig vet att jag älskar listor. Nu då en av mina absoluta favoritbloggare Linn Jung uppmanade alla bloggare i hela världen att göra den här listan, kunde jag självklart inte låta bli. Fullmåne i kombination med höggravid gör också sitt. Klockan är i skrivande stund midnatt.

1. Så här tänker jag kring vacciner: Mycket oansvarigt att inte vaccinera sitt barn med vaccinerna som väldigt länge hört till nationella vaccineringsprogrammet (MPR, DTaP-IPV-Hib). Man rider lite på vågen, eftersom de flesta andra är vaccinerade. Dessa har funnits med länge och är säkra. Sen kan jag tycka att en och var får göra som man vill gällande t.ex. influensavaccin, rota-virus, hpv, m.m. Men utan årets influensavaccinering skulle jag inte ha vågat/kunnat jobba som gravid, eftersom vi behandlade många med svininfluensa. Så ja – jag är för vaccin.

2. Gällande skönhetsingrepp tycker jag så här: En och var gör som de vill. Det finns dock en baksida av det hela, idealet blir väldigt snedvridet, speciellt bland ungdomar. Men tycker ändå att myndiga personer ska få bestämma vad de gör med kroppen.

3. Min sanna åsikt om muminmuggar: En aning överskattade, trots att jag själv har en liten samling varav de flesta är gåvor. Jag använder alla, trots att många av dem anses vara riktiga rariteter. Tycker att de är riktigt fina, men skulle aldrig själv betala över hundra euro för att få en viss mugg. Men en och var gör som man vill.

4. Ska barn synas på sociala medier? Så här tänker jag:
Det här är så individuellt, men min personliga åsikt är nej. Jag kommer inte att visa upp mitt barns ansikte på some. Jag försöker föreställa mig hur det skulle kännas ifall min mamma hade lagt upp tio- till hundratals bilder av mig som barn på Facebook. Skulle inte kännas okej. Jag går ändå inte och stör mig på andra föräldrars bilder. Vanliga bilder är ju ändå okej såvida barnet inte t.ex. sitter på wc-byttan eller är naket. Har man dock en öppen facebookprofil eller över 500 vänner, vet man aldrig vilka obehagliga typer som kan hitta användning för bilderna.

5. Är jag feminist eller inte? Så här tänker jag: Klart jag är feminist. Jag har nog fått i mig min första feministdos redan i modersmjölken, i och med att mina föräldrar alltid poängterat hur viktigt det är med jämlikhet. Är man inte feminist kan man lika bra säga att man tycker att det är okej att det idag, år 2016, finns stora orättvisor mellan könen.

6. Mina tankar om kommersiella samarbeten i bloggar: Det rör inte mig så mycket, men varför inte om någon får glädje av det? Hos vissa bloggare kan det bli lite tjatigt, då det hela tiden återkommer, i var och vartannat inlägg. Undviker dock att läsa sådana bloggar.

7. Kan pojkar ha rosa kläder? Min åsikt om genustänk i kläder: Det är klart en pojke kan ha rosa kläder. Det är faktiskt bara färger. Jag tror vi väldigt fort styr in barnen i färdiga fack, vad som är okej och inte okej för respektive kön. Jag skulle gärna vilja bryta sådana saker helt.

8. Dop eller namnfest – vad väljer jag? Här är jag en mes. Jag väljer dop, trots att jag personligen skulle vilja ha namnfest. Det är endast för husfridens skull. Vi har diskuterat ämnet, eftersom det småningom kommer att bli aktuellt. Jag lider ju inte på något sätt över att barnet blir döpt. Det blir dop endast för våra äldre släktingars och mina svärföräldrars skull. Det känns onödigt att spärra på den här punkten, då det i praktiken inte har så stor betydelse. Min stackars sambo har fått kompromissa över så många saker, så på den här punkten är det min tur att släppa tyglarna. Jag vill dock bestämma över programmet på dopet och vem som är präst.

9. Bloggska – är det ett viktigt språk? Vad är det? *Googlar*

10. Den berömda bloggfasaden – ska man visa allt i bloggen?
Man väljer nog helt själv. Men ifall man har som nisch att skriva en ärlig blogg utan krusiduller, ska man nog hålla sig till det. Jag tror att vi som läsare måste vara mer kritiska än vad vi i nuläget är. Jag måste erkänna att jag ibland kan vara lite allergisk mot en viss typ av bloggar, där utseende, shopping, materiella ting och status är viktigast och bloggen verkligen saknar djup. Tyvärr ligger dessa bloggar riktigt i statistiktoppen på andra sidan viken. Jag tror att det är lättare att förhålla sig kritiskt då man är sisådär tjugofem plus. Det är värre för ungdomar i högstadie-gymnasieåldern, eftersom de ofta ser dessa bloggare som förebilder. Väldigt orealistiska sådana.

Kommentera

