Myrornas krig

Så är de på gång igen, myrorna. Inomhus bör nämnas. Trodde inte att vi skulle få samma problem med dem som då vi bodde i lägenheten, men tji fick vi. De trivs tydligen lika bra i hus från sekelskiftet som radhus från nittiotalet. Myrorna är precis lika ettriga. Det är i alla fall ett säkert vårtecken.

Jag har i allmänhet inte obehag för småkryp, men då det idag började krypa innanför tröjan nu då vi satt och åt, hoppade jag högt i luften och ropade hysteriskt åt sambon att han måste avlägsna eländet. Som tur hittade han kräket på min rygg. Skulle ha fått mardrömmar om det inte hade hittats. *Målar upp scenarion – Skrivet i journalen på Effica: Hoitotyön tarve: muurahainen löydetty…*

Kommer aldrig att glömma en vårdag för ett par år sen, då vi bodde i lägenheten. Vi hade börjat få en hel del myror som kröp längs golvet, men ingenting alarmerande. Jag hade placerat ut diverse fällor, i hopp om att de skulle fungera. Så kommer jag hem efter ett morgonskift på jobbet och möts i dörren av ett sorts sjåsande. Mängden myror på golvet från hallen till köket var enorm, ja så stor att det till och med hördes, eftersom det annars var knäpptyst i lägenheten. De hade bildat en sorts 40 cm bred autobahn som började från en list i ena sidan lägenheten till den andra, nästan lite overkligt. Minns hur håret reste sig på armarna och jag backade hastigt ut igen. Blev helt skakis. Körde i ilfart till byabutiken i Nedervetil och berättade skärrat för expediten vad som hänt och att han skulle ge mig allt han har. Synd att jag inte fotograferade misären.

Det var dagens onödiga anekdot. Hoppas de nya hyresgästerna i lägenheten inte har fobi för småkryp.

Kommentera

