Karma

Nä alltså, synden straffar nog sig själv trots allt. Efter att ha skrivit av mig lite om hur jag irriterar mig på nyfikna grannar, fick jag verkligen till det, det blev nog årets händelse att skvallra om. Serverat på silverfat. Vi hade nämligen ambulansen på besök, samma kväll jag skrev inlägget. 

Har haft grymma smärtor från övre buken tidigare under graviditeten. De har gått om på ungefär 10 minuter till max en halvtimme. Denna gång tog anfallet 1,5 h och jag har aldrig mått så dåligt förr. Går inte att beskriva smärtorna, men på en skala från 1-10 var detta nog en 9:a som värst. Var helt kallsvettig, darrig och illamående. Detta hade absolut ingenting med eventuell förlossning på g, eftersom det hänt förrut. 

Anfallet avtog sålänge ambulanspersonalen var hos oss. Jag tyckte att vi kunde ta oss själva till samjouren, vilket gick helt bra eftersom mina vitala funktioner var i skick. Sagt och gjort. Det togs labprover och jag blev undersökt och intervjuad. Sen väntade vi. Läkaren sade att det här troligtvis var en ”mekanisk” gallattack, på grund av att livmodern trycker mot gallan och gallgångarna och på så sätt lägger igång ett anfall. Logiskt, höll jag med om. Dessutom var ett av levervärdena (alat) lite förhöjt, vilket hör till situationen.

Fick veta att den nyfiknaste av våra grannar, ringt åt min mommo direkt följande morgon för att höra om ”nyheten” och om det blev en flicka eller pojke. Mommo som bor ett stenkast ifrån oss och annars är en fragil själ, måste ha fått sitt morgonkaffe i vrångstrupen, hon visste ju ingenting! 

Om ni hör att det ryktas på byyji om någon som åkt med ilfart till sjukhuset, nästan dött, fött trillingar och en kattunge, då är det bara jag! Konstigt nog är jag fortfarande gravid med en unge i magen. 😊

Kommentera

