Pannacotta och sånt

Den enda vettiga sysselsättning jag är kapabel till i detta smått handikappade tillstånd är att greja ihop ätbara saker. Typ mat och sånt. Det får inte inte heller vara för tidskrävande eller fysiskt.

Idag åt vi självklart utomhus nu då vädret är bättre än under en normal finsk sommardag. Vi körde vi på grillade biffar, majskolvar och en enkel grönsallad till. Enkelt och gott. Sambon som även är husbyggare, har fixat ett trädäck åt oss och på det har han monterat ihop ett köpt utetak, eller paviljong som det så fint hette. Ger i alla fall tillräckligt med skugga och skydd mot eventuella myggor om man så vill. Grillen och utebordet behöver inte heller stå under bar himmel längre.

Då jag ändå hade sånt otroligt drive (notera sarkasmen) vispade jag ihop världens enklaste efterrätt som vi kan äta imorgon, nämligen pannacotta. Ah, så jag älskar denna efterrätt, kall, lite dallrig och fräsch. Perfekt med mina crawings (kallt och fruktigt). Man kan variera pannacottan väldigt mycket, plus att den inte innehåller gluten. Sockret brukar jag i vanliga fall ersätta med antingen björksocker eller stevia. Här är mitt bombsäkra recept som faktiskt alltid lyckas:

Idag rev jag ner skalet av en citron, plus lite saft. Ersatt också en deciliter av grädden med naturell yoghurt. Ja, och grädden var ju kokosgrädde. Kan aldrig hålla mig till recept. 🙂 Det är inte så noga med mängderna och vad man har i, eftersom tre blad gelatin nog gör sitt.

Kommentera

