Kinesiotejpning mot foglossning

HÄR är ett examensarbete som jag borde ha läst för mer än ett halvår sen. Citerar direkt från inledningen:

”Syftet var att undersöka om kinesiotejpning kunde påverka aktivitetsförmåga och smärta hos gravida kvinnor med pelvic girdle pain. Fyra kvinnor inkluderades i pilotstudien för behandling av pelvic girdle pain.”

”Resultatet visade att gällande aktivitetsförmåga kunde det med 95 % säkerhet ses en förbättring hos tre av kvinnorna.”

Efter många månader med bäcken- och höftsmärta, känner jag mig nu riktigt, riktigt dum som aldrig ens tänkte tanken att pröva på kinesiotejpning mot min svåra foglossning. Typiska gravidhjärna. Med nu endast 4 dagar kvar till BF, känns det onödigt att få nedre delen av ryggen tejpad eftersom tejpen fort kan vara i vägen ifall EDA eller spinalbedövning kommer på tapeten, det vet man ju aldrig. Men foglossning lär ska kunna hålla i sig i upp till ett halvår efter förlossningen, så ifall det blir så (hemska saker) kommer jag verkligen att testa på kinesiotejpning!

…Och lite passande musikval till dagens tema. Sätt på den, den är så bra!

2 thoughts on “Kinesiotejpning mot foglossning

  1. Jag hittade dig via Amandas blogg och ville bara önska dig lycka till med förlossningen och bebisen. Jag hade också svår foglossning (visste inte heller om tejpningen) och min var borta direkt efter förlossningen. Hoppas din försvinner lika snabbt!

    Gilla

Kommentera

