Ett utomäktenskapligt barn

Så stod det upprepade gånger i brevet från församlingen, magistraten och från barnatillsyningsmannen dit vi ska imorgon och visa upp oss. Både jag, Daniel och min mamma reagerade på uttrycket. Vi var alla av samma åsikt, det luktar lite 1800-tal. Är inte alls här för att provocera, men jag tycker att det låter både fräckt och otroligt gammaldags. Kunde man inte bara skriva ”barn till ogifta föräldrar”? Det låter i alla fall snällare och inte som en stämpel. 

Imorgon ska vi alltså åka till barnatillsyningsmannen och visa oss. Sjukt komiskt egentligen. Di ba: är det du Daniel som är pappan? Daniel ba: Jep. That’s it. Och för den skull ska vi köra till stan, jag måste ha med en kudde ifall vi ska amma, Daniel hamnar att ta ledigt från jobbet och jag och mina sköra första-gången-mamma-nerver får ett träningspass igen. Lillklimpen kommer säkert att gallskrika i ett och så kommer vi säkert att krocka  med bilen. 

Omständigt dethär.

Kommentera

