Zombien

Nähä. Lillklimpen somnade kring halv 11 och tog morgon klockan 3. Det har hänt några gånger tidigare, men då har hon åtminstone somnat där kring 8-9 tiden på kvällen. Till all lyckade tog hon en tupplur då Daniel åkte iväg till jobbet och jag somnade som en stock, så några timmar fick vi där. Den här tjejen sover så otroligt lite och framför allt oregelbundet! Hoppas det ändrar, hon är ju så liten ännu, blir fyra veckor imorgon. 

Var går gränsen då man själv börjar bli så trött att man är lite farlig? Med farlig menar jag extremt okoncentrerad, extremt svag i kroppen och extrem glömsk. 

Kroppen är ju häftig på alla sätt och vis, men den skulle nog kunna klara av sömnbrist under småbarnstiden mycket bättre än vad min kropp gör! Jag börjar liksom bli lite rädd för mig själv. Nämnas bör, att lillklimpen på dagarna inte sover några tretimmarspass i vagnen, eller någon annanstans för den delen. Här är det oftast en halvtimme till en timme som gäller. Själv hinner man ju knappt komma till ro under den korta tiden. Sov då barnet sover, sägs det. Det är lite knepigt förstår ni.

Daniel måste få sova någorlunda de dagar han jobbar. Han är byggnadsarbetare och jobbar ofta på över 10 meters höjd och klättrar mycket. Det är inga söta egnahemshus han jobbar med, det är stora hallar, höghus och såna byggnader. Han måste få vara koncentrerad, ryser av tanken att någonting skulle hända för att han varit för trött. Klart de har säkerhetsselar, ställningar och såna saker, men ändå. Jag har ju själv jobbat inom byggnadsbranschen för x antal år sen, så jag har en liten inblick i hur pass farlig den branschen kan vara.

Ifall Du som läser har barn som varit liknande med sömnen, blir jag jätteglad över en kommentar!

6 thoughts on “Zombien

  1. Vi fick vårt andra barn för knappa 3 veckor sen (också i kokkola). Hon var också en jättebebis på 4,5 kg. Vi visste att hon skulle vara stor o alla sa innan att stora barn sover mycket o e nöjdare överlag. Nåja, vår tjej hör än så länge till nattugglorna. Kan vara vaken i timtal på natten och gillar endast att vara i famnen o helst ska man gå också så jättenöjd e hon inte. Sen har vi ju storebror som inte sover dagtid mer vilket gör att jag inte kan sova fast tjejen sover på dagen. Storebror sov också väldigt lite som baby så jag kommer ihåg precis hur det var. Han sov bara 30 min max 1 h åt gången dagtid och hatade att va i vagnen. Hoppas att lillasyster sku få lite bättre sovvanor. Än så länge har vi nog lyckats med ca 2h sömn åt gången o hon gillar tack o lov vagnen. Läste nånstans att sömnrutinerna stabiliserar sig först då de e runt 2 månader så jag hoppas hårt på det! Har inga bra tips åt dig annat än att försöka härda ut o ta power naps då du får chansen. Trött fick en helt annan dimension sen man fick barn! Hoppas ni börjar få bättre nätter så småningom!

    Gilla

    • Hoppas lillasyster ska få lite ”bättre” sovvanor! Ni har alltså varit på bb en vecka
      efter oss isåfall, grattis förresten! 😊 Ja nog kan man säga att trötthet fick en helt annan dimension, fast jag i tiderna har gjort en hel del nattskift på jobbet! Kämpa på du också!

      Gilla

  2. Kan ju int precis ge konkreta råd i och med att vår A sover så bra, men int had hon stabila sovrutiner under första månaden iaf, utan kuna no ibland ha nån natt då hon plöttsligt va pigg som en mört. Så he väl no ti bara stå ut tror jag och försöka leva enligt hennes rytm så gott de går, å sedan ska de väl nog jämnas ut sen så småningom 🙂 nå sömnskolor ska man ju int böri me med så små bebisar iaf. Kämpa på kramar ti dej vännen ❤

    Gilla

  3. Hej!
    Min lilla är nu 6 mån och sover hela nätterna , så det finns hopp! Hon vakade de första 3 veckorna av sitt liv till halv 8 på morgnarna, för att sedan sova ett par timmar. Dygnsrytmen var helt fel! Men plötsligt över en natt svängde det och hon började sova från 21-tiden. Fram till 3 månader så vaknade hon för att äta på natten, men sedan dess sover hon väldigt bra – nattetid. På dagen sover hon inte mer än 30 minuter, oberoende av var (vagn,säng, sele) hon sover. Kanske lite längre ifall vi åker bil… 😊
    Jag har tyvärr inga konkreta råd att ge hur du ska få henne att sova längre på dagen, men man orkar konstigt nog längre än man tror utan sömn. Jag har fått sova på lördagarna när min man är hemma, efter några timmar ostörd sömn är man som ny igen!

    Gilla

    • Oj vad skönt att höra, det är ju någotsånär okej om hon sover hela nätter ändå! Men det är sant, man klarar sig konstigt länge på lite sömn, trots att man känner sig rätt mör! Bra att din man hjälper dej på det viset, tror vi måste införa något liknande sen då jag inte ammar lika ofta längre!

      Gilla

Kommentera

