Magkrångel och en välförtjänt tupplur

Usch vad jag börjar bli trött på min kropp. De mystiska smärtattackerna från övre delen av buken har återvänt, trots att de ”borde” ha försvunnit efter förlossningen. Det hette då att livmodern tryckte på gallgångarna och orsakade fejkade gallattacker. På ultraljud fanns det inga gallstenar synliga. Nu har jag inom loppet av ett par veckor haft fem-sex smärtanfall. Idag på förmiddagen fick jag nog och ringde hvc. Fick en läkartid nästan strax.

Lillklimpen och jag prackade iväg oss till Terjärv läkarmottagning eftersom det är sommarstängt här i Kronoby. ”Noo ska hädi jäklasi reidas ut” tyckte läkarn. Vi kom fram till att börja med en kur Somac, ifall det nu handlar om en magkatarr eftersom jag hade svår halsbränna under graviditeten och den kan ha orsakat katarren. En treveckorskur Somac ska jag alltså köra med, om det inte hjälper så blir det nytt ultraljud. Därifrån går vi sen vidare. Det som är så mysko är just det att ultraljudet som blev taget i januari är helt normalt. Nu har jag ändå alla symtom på gallproblem… Litalgin som man specifikt tar mot kramper i mag- och tarmkanalen passar inte ihop med amning, så där har vi ett litet problem. Få se då. Det här blev mittiallt värsta medicinbloggen, haha.

Körde sen vidare till mamma och pappas, där jag fick mat och hjälpande händer. Sen somnade lillklimpen i pappas famn och sov där i två timmar. Själv däckade jag ögonblickligen på soffan och sov minst lika länge som henne enligt dem. Underbart, det behövde jag verkligen! Kände stor skillnad i kroppen då jag vaknade.

Det är verkligen värdefullt att ha sina föräldrar så nära som jag har. Lärare som de är, har de dessutom ledigt största delen nu i sommar. Kunde inte vara mer tacksam.

2 thoughts on “Magkrångel och en välförtjänt tupplur

  1. Hoppas hoppas att det inte är gallsten! Jag har just blivit av med gallblåsan och diverse gallstenar och tillbringade totalt 10 dygn på sjukhus. Litalgin hjälpte inte mig det minsta, så hoppas verkligen att din kurs hjälper och att besvären och smärtorna försvinner!

    Gilla

    • Ja jag vet inte om man skall hoppas eller ej, för nånting helmysko är det… Skulle vilja ha en förklaring på eländet! 😦 Litalgin har hjälpt mig, men det blir så opraktiskt då man inte får amma på 7 timmar efter att ha tagit det!

      Gilla

Kommentera

