Sol och heta dagar suger

Och jag är helt seriös. Detta är nog första gången i mitt liv som jag klagar över en sån här sak och jag skäms lite över det. Den här veckan har varit jobbig för oss och nästa ska tydligen bli ännu varmare. Den här värmen gör för det första Ronja gnällig. Trots att hon bara varit i blöja är hon alldeles svettig. Hennes veck är röda trots att jag är noggrann med att tvätta och pudra. Det är också megasvettigt att amma. Brösten mår inte världens bäst. Och eftersom jag fick mjölkstockning och faktiskt ännu går på antibiotika, är jag superförsiktig med att använda toppar och mer urringade saker, trots värmen. Bilen är också därför lömsk med sin air condition. Till råga på allt har vi mycket getingar i trädgården, så att vara i vagnen är ett måste om vi är utomhus, för att kunna ha insektnätet. Det är liksom inte helt problemfritt…

Jag gläds med de som har semester, tro mig för det gör jag verkligen. Jag hade bara inte kunnat förställa mig att vi skulle påverkas av värmen så negativt som vi gör. Vi sitter ju största delen av dagen på insidan och mököttar. 

För att kunna göra nånting annat än sitta inne, bestämde jag mig för att åka iväg till Halpa-Halli en sväng, i samma veva då vi var hos mina föräldrar. Kanske besöka europeiska mattorget i samma svep. Halppis är ju dessutom jättebarnvänligt eftersom man får köra in i P-huset och bara ta hissen ner. Sen finns vessor och cafe inne i själva butiken, till skillnad från stormarketarna Prisma och Citymarket, där man hamnar att handla färdigt först om man skall amma eller byta en blöja.

Nåja. Halppisbesöket gick ju int som på strömsö. Trots att Ronja var proppmätt och hade torr blöja och borde ha varit nöjd på alla sätt och vis, började hon gnälla efter 10 minuter inne i butiken. Jag hade henne i vagnen, för att hon skulle känna sig trygg och inte få lika varmt som i babyskyddet. Men icke. Så småningom utvecklades gnället till gråt trots att jag prövat allt. Jag ammade till och med i provhytten, men hon fortsatte gråta efteråt ändå. Det kändes inte kul att fortsätta så vi satte riktning mot kassorna. Där blev vi omsläppta av pensionärer som tyckte synd om oss. Jag, den halvslafsiga, svettiga och stressade mamman och den stackars bejbin som grät att hon kippade efter andan. 

Då vi kom upp till p-huset slutade såklart Ronja gråta och somnade som en stock. Jag hann i alla fall köpa ett par byxor. Vi skippade det europeiska mattorget, det var nog för varmt.

För första gången i mitt 25-åriga liv, längtar jag efter krispigt vackra höstdagar, då man hamnar att klä på sig jackan eller en tjock tröja före man går ut. Nästa sommar kommer att vara så mycket lättare, det känner jag på mig.

Kommentera

