Amningsprojektet

Nu har jag ett litet projekt på G här. Jag ska få Ronja att sova bättre, för att undvika att hon hamnar i denna ständiga övertrötthet. Lånade nämligen Anna Wahlgren’s ”Barnaboken” av min mamma och fick lite inspiration. Mamma poängterade att man ska ta vissa saker i boken med en nypa salt, men att mycket hon skrivit har en bra poäng.

Jag kommer inte att köra hennes välkända och kritikerrosade ”standardmodell” där man faktiskt hamnar att leva helt efter klockan. Det känns endast som en stress, eftersom jag tvivlar på att Ronja skulle kunna sova så mycket som det förespråkas. Jag vet också att jag själv aldrig har mått bra av strikta rutiner, snarare stressad. Däremot kommer jag att amma på samma vis som standardmodellen förespråkar, då räknar jag med att det i alla fall borde hända nånting med sömnen.

Detta är planen: Att ge Ronja mat, mat och mera mat. Hon ska hållas nöjd. Alltid amma innan hon själv hinner bli frustrerad och gråter, det är viktigt. Jag ammar två gånger per bröst. Rapar alltid bra emellan. Sen donar vi på med nånting annat en liten stund, t.ex. byter blöja och umgås och därefter byter vi till bröst nummer två och ammar i två omgångar på den sidan. Har redan märkt att jag ibland verkligen får truga, men det är bara bra. Hon visar då hon är helt mätt. Det har dessutom blivit glesare mellan matningarna, till min stora glädje.

I två dagar har vi hållit på hittills och jag vågar knappt säga det högt, men hon sov en mycket längre natt än vad som varit det normala till nu. Hon somnade igår redan vid halv 10, mot det normala halv 12 – halv ett. Hon sov bra trots åskvädret som härjade och åt tre gånger. Så vaknade hon vid 7, var så glad och pratade å hadd sej. Jag ammade henne där i sängen. Vid 8 steg vi helt upp och vid 9 började jag ”turboamma” henne igen i gästrummet. Låg själv eftersom jag var så trött. Och vad händer? Jo hon somnar. Tillräckligt djupt för att jag också somnar där bredvid henne. Nästa gång vi vaknar är klockan kring 11! Snacka om förvåning från min sida.

Resten av dagen har gått i lugnets tecken. Ronja tog igen en timmes tupplur på eftermiddagen, då hon låg i korgvagnen och har efter det varit rätt nöjd. Jag ammar även i skrivande stund och det är kanske dagens femte eller sjätte stora måltid gissar jag. Snart ska hon börja sova för natten. En betydligt nöjdare unge har vi i alla fall nu. Från att mestadels ha sovit i 20-minutersknyckar dagtid och därför blivit övertrött, är det här en stor förändring trots att det säkert låter lite i mångas öron.

Jag återkommer med en tillförlitlig rapport, då jag ser om det här bara är ett sammanträffande eller en faktisk förändring!

One thought on “Amningsprojektet

  1. Pingback: Rapport av amningsprojektet | Beccasas

Kommentera

