Mer om förlossningsvården

Har följt med många av de nätdiskussioner där det diskuterats kring särskilda önskemål inför förlossningen, valet av BB, att avstå från de rutiner de har på förlossningen, etc. Det var till och med nu en juttu på ÖT som indirekt var relaterad till ämnet. Jag hade först bestämt mig för att inte lägga mig i, eftersom jag är väldigt partisk gällande mycket, tyvärr. Skrev nyligen det här inlägget där en del av mina åsikter kommer fram. 

Men varför är jag partisk då? Svaret är enkelt, vår dotter skulle aldrig ha överlevt utan avancerad klinisk vård och sjukhusets ”rutiner”. Tack vare en proffsig viktbedömning som ledde till igångsättning kunde jag föda henne vaginalt. (4510 g, 52 cm) Mina egna symtom (havandeskapsförgiftning) var också en stark indikation. Under de sista minuterna av förlossningen sjönk hennes hjärtljud och hon blev förlöst med sugklocka. Orsaken var att navelsträngen satt två varv kring halsen och hårt likt en snara. Hon hade även dragit ner fostervatten i lungorna och var nästintill livlös då hon kom. Läs min förlossningsberättelse om ni är intresserade av mer detaljer. Tack vare pH-provet som togs från navelsträngen kunde vi i ett senare skede dra en lättnadens suck, eftersom värdena var så pass okej att vi inte behöver oroa oss över t.ex. framtida kognitiva problem p.g.a. syrebristen hon hade just då. Det betyder mycket för mig. Jag kände stor tillit till personalen som handlade snabbt och på rutin, trots det akuta just då. 

Ronja blev född kl 00:59 och klockan 02:50 är den första bilden av henne tagen, däremellan krystade jag ut moderkakan, blev sydd, fick hjälp att duscha och flyttade sakerna till avdelningssidan. Alla var måna om att vi skulle få se henne så fort som möjligt. På keskola var personalen lika härliga som uppe på bb, de sade att vi fick komma dit så ofta vi ville och gav numret så att vi också kunde ringa dit ifall vi undrade nånting. Så fort Ronja var i så pass bra skick att hon kunde vara i famnen, fick jag amma henne. 

Till ni som inte vet, så födde jag givetvis i Kokkola. Och klart man blir lite småpartisk eftersom jag både jobbar i huset samt är Kokkolabo i grund och botten. Men  jag tror att Vasas bb är precis lika bra. Och bb i Seinäjoki och Oulu är säkert toppenbra de med. Så jag tycker folk kunde skippa den där biten då de i egenskap av lekmän ställer de olika sjukhusens bb:n mot varandra och jämför dem väldigt subjektivt. Jag hade även skrivit ett kort förlossningsbrev med några önskemål, t.ex om smärtlindring, familjerum och förlossningsställning. Alla önskemål togs i beaktan.

Sedan till det där med hemmaförlossningar. För det första har jag inget emot de som tycker att det är okej. Men för mig känns det självklart som en riktigt galen rysk roulette. Att leka med döden. Naturens lag i all ära, men… Jag ryser av tanken av att inte föda på ett sjukhus.

Jag tror att vår generation har levt skyddad från död, elände och sjukdomar, att vi inte uppskattar skolmedicinen tillräckligt mycket längre. Samma sak med vaccinskeptikerna, men det tar vi en annan gång. Elvis has left the building.

One thought on “Mer om förlossningsvården

  1. jag var på vippen att skriv ett blogginlägg om mina tankegångar kring saken också, men vald sedan att håll mej utanför. Men tycker att allt böri gå lite ti överdrift, visst får man ha önskemål, men kanske int kräv dittan å dattan å tro att man vet bäst. He ju no en orsak till att sjukvårdspersonal gör som de gör (årtionden/århundranden) åv erfarenhet å medicinsk vetenskap så kanske di no veit GANSKA myki ändå. Att nan san läst på i x-antal böcker å på hemsidor osv. gör ju int dem ti experter, å att di sko veta bäst. Visst saker å ting kan allti skit sej å he kan val kris oavsett vad, men hallå ändå… å tror faktist int he sååå stor skillna millan sjukhus utan snarare lika stor skillna som millan alla olika patienters berättelser…å nej tack, ingen hemförlossning ändå, hellre tilome i bilen påväg till sjukhus 😉

    Gilla

Kommentera

