Varpajaiset?

Då jag första gången hörde talas om varpajaiset var min reaktion säkert”Vafan dehär kan int va sant!” Hade aldrig hört talas om fenomenet före jag själv blev gravid och kom i kontakt med det på något diskussionsforum. 

”I modern finska förekommer ett ord varpajaiset som beteckning av festligheter i samband med att ett barn blivit fött; mestadels handlar det om att den nyblivne fadern firar den lyckliga nedkomsten tillsammans med sina kompisar. I praktiken blir det ofta ett trivialt supkalas ”pojkar emellan” medan frun ligger på BB (Källa).

Min personliga åsikt är att det här är helt absurt. Med risk för att eventuellt provocera lite, men vilken ”normalt funtad” nybliven pappa kan ens tänka sig att åka och supa då man fått en ny liten människa att njuta av och bekanta sig med? För att inte tala om att stöda mamman eller ta hand om eventuella syskon? Nä, jag fattar bara inte. Kanske det bara är jag som överreagerar, men jag tycker att blir så galna proportioner. Kvinnan har varit med om en lång graviditet, genomlidit en smärtsam förlossning och upplever mäktiga och eventuellt svåra känslostormar efteråt. Vad gör då mannen? Ja, han far ut å smaka. Knäppt.

Och det här förstår jag ännu mindre, tog en screenshot från en gallup angående varpajaiset på vau.fi där största delen av de som röstat liksom är okej med det. Vad är det jag inte fattar? För jag har svårt att tro att största delen som surfar på den sidan är supglada karar.


Jag spinner vidare på ämnet. Jag tror att den här attityden till ämnet har att göra med en sak: Det är uppskattat att det finns 400 000 alkoholister i Finland. Fyrahundratusen (Källa). Det är nästan en halv miljon. Inte konstigt att en stor del av patienterna jag vårdat på jobbet kommer in för både direkta men också indirekta åkommor som alkoholen orsakat. Vilka kostnader det medför dessutom. Ja, jag borde skriva en skild juttu om det där nångång… 

Men vi lämnar varpajaiset här. Åsikter om fenomenet? Erfarenheter? Eller är det bara jag som reagerar?

8 thoughts on “Varpajaiset?

  1. Jag har alltid tyckt att det är en idiotisk tradition. Dock kuriosa, det var först en tradition för kvinnor. Mammans vänner kom och bodde hos nya familjrn och lagade mat och skötte hushållet, männens uppgift var att hämta sprit åt kvinnorna. Sedanmera utvecklades det så att männen inte kom hem med spriten. Finns en bra artikel om man googlar (på svenska) varpajaiset och ursprung typ.

    Gilla

  2. Min man har haft varpajaiset efter att våra barn fötts. Men absolut inte under tiden jag legat på bb utan när babyn redan varit hemma över en månad. Dessutom är det lite jag som puschat honom att fara iväg och ha lite roligt då han båda graviditeterna varit så gott som stennykter på eget initiativ, så för mig har det varit helt okej att han farit iväg och fira att han blivit pappa 🙂

    Gilla

    • Det är nog en viss skillnad på att barnet är lite över en månad gammalt och riktigt nykläckt tycker jag 😉 men har förstått att man i ”finntrakter” ofta super till med grabbgänget så länge kvinnan är på bb alt. just kommit hem därifrån.

      Gilla

  3. Tycker det är absurt att du automatiskt antar att alla män far iväg och dricker sig stupfulla i samband med varpajaiset. Man blir väl knappast alkoholist för att man dricker en öl eller två med sina kompisar? Att man firar något betyder inte supfest! Oftast sker dessa dessutom på kvällen då barnen annars också sover och är ju inte så att man är borta i flera dagar och överger sin familj. Det handlar om en kväll. Så ja, jag tycker definitivt att du överreagerar. Man får ha ett liv utanför babybubblan. Varför är det så fel att träfffa sina vänner och fira med dem man har fått ett underbart barn och att ett nytt spännande skede i livet har börjat?

    Gilla

    • Nu syftar jag på varpajaiset såsom det traditionellt beskrivs. D.v.s. kaverischacket far iväg med mannen så länge kvinnan är på BB alt. just kommit hem från BB. Finns en massa nätdiskussioner kring detta där en massa besvikna kvinnor berättat detta. Har märkt att det förekommer mer ”österut” i Finland än här i Österbotten. Det är verkligen inte det där med en öl eller två jag syftar på, utan då man dricker sig full.

      Gilla

  4. Ja usch, de e så uråldrat! Då jag träffade min karl så hadd en av hans kompisar precis blivi pappa, så di sku ut å ”fir båntåna” (de e väl samma som varpajaiset). Jag tror jag sa ironiskt ”jaha, va ska ni då, drick whisky och rök cigarrer?” för de hadd jag sett på typ Mad Men eller nå som utspela sig på 60-talet. Och jo, de sku di. Även nu då han blev pappa sku di samlas för att drick whisky och rök cigarrer, men de blev ju nog typ en månad efter förlossningen, först då jag va okej med att han for.
    Men jag tycker ändå hela konceptet e vansinnigt. Faktiskt.

    Gilla

Kommentera

