Saker jag kommer att göra annorlunda om jag blir gravid igen

Jag har alltid funderat mycket och är en klassisk tänkare på alla sätt och vis. Då man är med om det troligtvis största i ens liv, dvs. då ens barn blir fött, är det liksom oundvikligt att tankarna kommer och går med jämna mellanrum, gällande graviditeten, förlossningar och mammalivet. Jag säger det igen: jag är så glad att jag tog upp bloggandet igen i våras, det är ett så perfekt terapiverktyg för mig! Nåja, till saken. Som rubriken lyder – saker jag skulle göra annorlunda.

1. Räkna med att jag kommer att må dåligt sista trimestern och fixa allt praktiskt före det så det inte blir ett stressmoment som man inte är fysiskt kapabel till att utföra.

2. Verkligen göra allt för att sova bättre tiden innan förlossningen, trots att det är svårt. Jag sov mellan 1-4 timmar per natt hela sista månaden innan, det kändes verkligen i både kroppen och psyket då man kom hem från BB.

3. Gå på gravidyoga.

4. Använda stödbälte tidigare i graviditeten för att inte få så smärtsam foglossning som jag fick. Gick som en halt höna på jobbet vissa dagar.

5. Besöka simhallen regelbundet från ett tidigt skede av graviditeten, så länge man får simma i simhall.

6. Äta bättre mat. Under sista trimestern gick jag upp otroligt mycket. Det mesta ”överlopps” var ju faktiskt vätska, men jag åt inte heller så värst bra med facit i hand. Jag orkade äta hälsosamt under första och andra trimestern, men i takt med att måendet blev sämre, orkade jag inte heller bry mig till hundra procent vad jag stoppade i mig. Som tur fuskade jag endast de sista veckorna, men ändå.

7. Ta sjukledigt lite tidigare än vad jag gjorde om jag kommer att må likadant i framtiden. Tror jag var i vecka 31 då jag fattade beslutet att vara hemma. Jag fick väldigt fort sammandragningar och var redan då så otroligt svullen. Både min hälsovårdare och läkare hade försökt få mig att stanna hemma ännu tidigare. Jag började dock bli rätt skraj att jag skulle hamna att återuppliva på jobbet, men det hände som tur aldrig under de sista veckorna jag var kvar där. Jag tog dock beslutet efter en ”halvakut” situation där jag märkte att jag inte hänger med lika bra som vanligt. Ingen patient skulle komma till skada indirekt på grund av en höggravid sjukskötare med långsamma ben bestämde jag. Jag undrar om symtomen på havandeskapsförgiftning skulle ha blivit lindrigare ifall jag skulle ha stannat hemma några veckor tidigare? Ja man kan ju spekulera.

8. Ta med fler amningsbehåar till BB. Jag ägde bara en stackare och den blev ganska ofräsch eftersom vår vistelse där blev lite längre än tänkt.

 

36_raskausviikko_nainen_420

Bild lånad från vau.fi

Finns det nånting som du mamma som läser skulle ha gjort annorlunda under graviditeten? Kommentera gärna!

 

10 thoughts on “Saker jag kommer att göra annorlunda om jag blir gravid igen

  1. tror de beror helt på hu ja mår då ja e gravid va jag sku göra annorlunda. I och med att den här gick så lätt fysiskt så tänker jag att nästa kommer vara helt annat. Men oavsett hur jag mår ska jag försöka njuta mer av att vara gravid, för de gjord ja aldri fast de gick så lätt, ville int lägg opp fö myki bilder å kuna int heller skriv ner små ögonblick som faktist var ganska fina som då hon sparka på där in. Kanske ja å ska försöka satsa på kläder som gör magen vacker å int bara liknar en flodhäst. Kort sagt jobba på den psykiska fronten 🙂

    Gilla

  2. Punkt 6 kan jag helt hålla med om. Jag tänker ofta ”om jag nagang blir gravid igen så SKA jag äta hälsosamt (hälsosammare!) och i varje fall FÖRSÖK rör på me så myki jag kan.” Jag hadd x antal extra (och totalt onödiga) kilon sist. Sen tänker jag också att jag ska vara överlag i bättre form, så kanske förlossningen inte sko ha varit så jobbig?! Och graviditeten kanske lättare? Spekulera kan man ju alltid. Sen tänker jag också att jag ska njut mera av själva graviditeten nästa gång men he e ju en sak som är lätt att säg som icke-gravid.

    Sen om sömnen tänker jag också samma. Vid nästa (eventuell) graviditet ska jag sova mera. Både innan förlossningen men också efter. Vi hadd full speed på nästan direkt efter förlossningen och ifall det bli en till gång så tänker jag stäng in mig och oss i vårt hem och bara andas spädbarnsdoft och försök få amningen ti funk, eftersom den inte funka sist. Så tänker jag nu iallafall.

    Ps. vad fint namn er Ronja fick!

    Gilla

  3. Det har jag också tänkt flera gånger i efterhand, att jag definitivt bord ha ätit bättre. Jag har alltid ätit så kontrollerat så ja visste int ens hur mycket och snabbt jag kunde gå upp då jag väl släppte taget. Det är ju förstås i efterhand som det är jobbigast, då man ska ha bort alla tjugo kilon, men jag tror också att jag sku ha mått bättre och orkat mer om jag bara sku ha ätit hälsosammare.
    Amningen ska jag också ta ett beslut till före förlossningen, istället för att bara wing it som jag lite gjord nu.
    …Ifall man får flera barn alltså, haha.

    Gilla

    • Jes, samma här! Jag har å alltid varit rätt hälsosam i mig själv och haft max 5 kg övervikt som jag enkelt fick bort med att jänk kosten lite bara… Så det här var nånting helt nytt!

      Gilla

  4. Borde också skriva en lista på vad jag vill försöka göra annorlunda nästa gång/om jag blir gravid. Det är först nu 1,5 år senare som jag vågat erkänna att trots att min graviditet var bra på pappret, så mådde jag otroligt dåligt psykiskt. Sov också orimligt lite i slutet pga halsbränna, vet inte riktigt hur jag orkade förlossningen såhär i efterhand. Tack för en fin blogg.

    Gilla

Kommentera

