Sömnrutiner

Det blev en kort kvällslänk för att få Ronja att ta en liten kvällstupplur. Var i samma svep till butiken och köpte bovete, för att kunna testa göra gröt på dem, såsom Nathalie har gjort. Verkade enkelt och gott. Jag försöker nämligen äta så lite bröd som möjligt och naturell yoghurt börjar bli lite långtråkigt, blah.

Jag tog också en kort vagnlänk igår och ungefär samma tid som nu (kl är 19.30 i skrivande stund) och natten blev så mycket bättre då Ronja sen orkade vara uppe till 10-tiden istället för kring åtta. I normala fall vore ju det en bra läggdagstid för bebisar, men isåfall har jag märkt att hon för det mesta vill upp kring fem. Så allt för att hon ska sova lite längre på morgnarna… För min skull har jag också märkt att det är bättre om hon somnar lite senare eftersom jag ofta är hennes napp. Det innebär i praktiken att hennes sovdags är min sovdags. Får hon inte snutta sig till sömns så blir hela nattandet en verklig pärs. Och jag vill inte gå och sova då redan…

Ronjas bra dagar med tanke på sömnen ser ut på följande vis: Morgon mellan 7-8. Tupplur från ca kl 9. Sover 30 min – 1 h. Lång tupplur i samband med vagnlänk ca kl 13. Sover 2-4 h. Sen kommer sista kvällsluren där kring kl 18-19 på 30 min – 1 h. Runt 22 tar vi natten. Under natten äter hon mellan tre och sex gånger. Det känns bra att vi börjar hitta nånting som kallad rutiner. Långt ifrån alla dagar ser ut på det där viset, men under bra dagar sover hon ungefär så. Märker också att hon är nöjdare då.

Detta är förresten utsikten jag har där jag sitter och skriver. Blev en vacker kväll. Men nu börjar myggorna komma (fulla med harpest?) så vi ska rulla vidare.

PS. Jag bloggar ju 99% av gångerna från telefonen, så därför kanske allt ser ut som från reven på vanlig dator. Tiedoksi vaan.

Kommentera

