Att välja sida

Ifjol hamnade jag i en mycket knepig situation. Jag hamnade att självmant avsluta en ”ytligare” vänskapsrelation, dvs. en vän som inte var sådär jättenära, men jag ändå umgicks med nu som då. Orsaken var kort sagt att jag hamnade att välja parti. Min f.d. vän hade gjort någonting otroligt vidrigt, ja rent utsagt hemskt och hon låtsades som om ingenting hänt inför alla i hennes vänskapskrets. Det fruktansvärda hon gjorde drabbade dessutom indirekt en av våra gemensamma bekanta. Det skavde i mig något otroligt. Jag klarade inte av att konfrontera henne, eftersom saken egentligen inte alls hade med mig att göra, men alltihop gjorde mig bara så äcklad på något vis. Jag stod inte ut med lögnerna och att bli förknippad som en av hennes vapendragare.

Själv gjorde jag allt på ett dåligt vis. Slutade höra av mig. Det var fegt och jag ångrar att jag inte tog tjuren vid hornen och sa som det var: Att jag inte klarar av att umgås längre pga. det hon gjort, mitt pokerface håller inte. Jag antar att hon nog kunde gissa att det var orsaken till att jag slutade höra av mig, men med facit i hand borde jag ha gjort allt annorlunda. På ungefär samma gång var det även några andra i hennes vänskapskrets som klippte av vänskapsbanden med henne på det här viset. Egentligen borde jag skriva en rad åt henne nån gång och så att säga rensa luften. Men jag vet inte.

Det känns otroligt svårt då en av ens vänner gör nånting så vidrigt att du har svårt att se på men absolut inte har någonting med saken att göra. Det tvingade liksom mig att kapa vänskapsbandet, trots att jag försökte hitta orsaker att fortsätta umgås. Minusen övervägde ändå plusen. Jag kom fram till att jag inte kunde vara en äkta vän om jag fortsatte vänskapsrelationen, trots att vår vänskap var rätt ytlig. Jag klarar inte av fejkade skratt och påhittade historier.

Vår vänskap höll inte all detta. Inte från min sida iallafall. För mig är ärlighet väldigt viktigt och här hade lögnerna spökar på rätt länge, längre än jag först anat, det fick jag veta i efterhand. Min f.d. vän hade även ovanan att tala bakom ryggen på folk (ok, dubbelmoral nu då jag sitter här och skriver) och var till och med ökänd för det. Har till och med fått höra saker om mig själv såhär i efterhand, som cirkulerat ”på byn”.

 

1852005908-emilysquotes_com-honest-being-yourself-friendship-john-lennon-relationship

Vad är era åsikter om att rensa bland vänner? Hur definierar man en energitjuv, var går riktigt gränsen? Finns det rätt och fel?

One thought on “Att välja sida

Kommentera

