Tack, morsan!

Sen jag själv blev mamma (alltså fatta att jag ännu har svårt med att kalla mig själv det), fick mitt liv givetvis en helt annan betydelse. Perspektivet på det mesta ändrades. Det är så sjukt – att en människa börjat leva i min livmoder, tack vare ett par celler. Hon har livnärt sig på det jag stoppat i munnen. Jag har fött den stora bejbiflickan och hon lever, jag lever och Daniel fick inte ens PTSD. Magic. Jag håller henne med mat tack vare att jag själv äter, min kropp tillverkar det hon livnär sig på. Vi är ofta tätt ihop, hud mot hud. Vi lever egentligen i en sorts symbios av villkorslös kärlek. Hon är helt och hållet beroende av mig, liksom jag är av henne. Det känns på något mystiskt vis som om vi delar kropp.

Idag är det exakt 103 dagar sen förlossningen och har jag nyligen avverkat en långlänk med vagnen, Ronja sussar på utsidan efter lite om och men. Jag har tänkt många djupa tankar och reflekterat över det som varit. Det känns så overkligt att den här glada, knubbiga bejbiflickan ska växa upp till en självständig individ. Hon kommer småningom att vilja ha distans till mig. Hon kommer att skämmas över mig, tycka jag är en riktig hönsmamma och prompt gå sin egen väg. Det kommer att finnas personer i hennes liv som tidvis är viktigare för henne, än vad jag är. Hur ska jag klara mig?

Allt sker ju gradvis, men jag undrar ändå om man nånsin blir redo för det? Respekten till min egen mamma har även succesivt ökat. Tänk att hon gått igenom exakt det här. Hon har också helammat mig och min syster, varit orolig, hönsmammig, stöttat oss in i det sista och alltid funnits där. Jag känner beundran och tacksamhet.

PS. Tack till pappa också.

 

Kommentera

