Ronjas utveckling

Det har börjat gå snabbt undan i Ronjas utveckling, trots att jag ibland tycker att dagarna går långsamt. Hon är 3 månader och 13 dagar gammal idag och befinner sig i utvecklingsstadie fyra, enligt appen i min telefon. I dagsläge kan hon följande saker:

  • Skratta.
  • Göra pruttljud med munnen.
  • Svänga sig från rygg till mage på alla underlag (började smått för ca en månad sen).
  • Resa sig på raka armar (händer inte så ofta ännu).
  • Bli arg då hon inte slipper framåt då hon ligger på mage.
  • Hålla i saker, men inte riktigt kontrollerat ännu.
  • Känner igen vissa fraser, eftersom hon alltid skiner upp då man säger just dem.
  • Vara blyg inför folk hon inte träffar varje dag.
  • Bli rädd för ljud, hon har nämligen inte förr visat rädsla för t.ex. dammsugaren.
  • Ta sig till sittande från halvliggande, te.x. i famnen.

Dessutom har hon börjat få en tand! Jag märkte det nu i helgen, efter att hon bet mig (!!) då hon åt. Det var visserligen bara med tandköttet hon bet, men det kändes verkligen och jag ropade till och hon stirrade på mig med stora ögon. Jag stoppade fingret i munnen och började känna efter och mycket riktigt – ett liten vit prick som liknade ett riskorn syntes. Och det märkligaste av allt är att det är en hörntand nere i munnen. Har alltid trott att bebisar får framtänderna först, men tydligen inte. Haha, hon kommer säkert att likna en vampyr ifall hon får de resterande hörntänderna till näst. Bra så, det är säkert bättre med tanke på amningen, än att hon blir som en hamster. Det var tydligen förklaringen till allt dreglande, de extremt dåliga nätterna och då hon hela tiden ska ha händerna i munnen. Med extremt dåliga nätter menar jag att hon vaknar till varje timme och ska småsnutta för att kunna somna om. Jag har provat att försöka natta henne utan att ge bröstet, men det känns som om mitt tålamod inte räcker till just nu. Det är enklare att bara dra henne närmare mig och amma…

Det här är ju förstås inte meningen att efterlikna något ”vår bebis är sååå duktig och tidig med allt”- inlägg. Det är mest för att det är kul att ha i arkivet. Som jag tidigare nämnt, är det värdefullt att kunna läsa juni och julimånads inlägg här i arkivet. Jag har verkligen väldigt få minnen från den tiden, antagligen på grund av den s.k. amningsdimman. He om he. Nu ska jag försöka få den här dagen att bli till någonting.

2 thoughts on “Ronjas utveckling

    • Ja tycker egentligen de e lite väl tidigt, för hon kan ju int ännu förstå att man int får bitas… :S appen heter gravid&baby, de e samma app som jag såg veckorna i under graviditeten. Jättekul tycker jag då man får följa med i hennes utveckling också!

      Gilla

Kommentera

