Att bo i ett gammalt hus

Ni som såg mitt förra inlägg kan antagligen helt visuellt leva er in i hur vi har det här hemma. Huset vi bor i är alltså ursprungligen från 1896, men renoverats helt under 50-talet och blev tyvärr lite förstört utseendemässigt då. Små renoveringar har skett sen dess, men ej desto fler bestående saker. Då vi flyttade hit ifjol fick vi tack vare försäkringsbolaget lägga in nya köksskåp nertill samt nytt golv i kök, hall och vardagsrum. Long story short: vattenläcka under köksgolvet.

heimane-2

Då man bor på gamla ytor ser ingenting riktigt rent ut, hur mycket man än städar. Och hur mycket ordning man än vill ha, är det väldigt svårt att genomföra, eftersom gamla hus ofta har väldigt dåliga förvaringslösningar. Vi har tre stycken skrubbar, varav två egentligen hör ihop med en sängkammare i nedervåningen. Den tredje blev ögonblickligen full med mina ridkläder eftersom jag ogillar att ha dom tillsammans med vanliga kläder. Så jag har skaffat plastlådor och boxar där en del säsongskläder förvaras… Men inte har vi någon ordning, jag hittar mig själv ständigt sökandes efter saker. Huset var dessutom långt ifrån tömt då vi flyttade hit, eftersom det är en släktgård från min sida. Så det fanns möbler i överflöd kan man säga. På gott och ont.

heimane-3

Men. Det är alltid fräsch luft här inne. Och vi har ett så långt hus att man verkligen inte kommer för nära inpå varandra på samma sätt som i en lägenhet. Är jag och Daniel trötta på varandra är det bara att hållas i varsin ända av huset, man vet absolut inget av varandra då. Det är också häftigt att tänka på vilken historia det här huset har. Här har alltså generationer vistats. Jag borde vara den femte i generationen att bo här. Ronja är alltså den sjätte. Det är ändå lite coolt.

heimane-4

En ordentlig grundrenovering börjar småningom bli aktuell. Det blir både extremt tidskrävande och kostsamt, men ett nödvändigt ont ifall huset ska hållas i skick inför framtiden. Nuvarande skicket är sådär om vi säger så. Vi hamnar inom närmaste framtid att:

  • Byta ut fasaden och några stockvarv.
  • Tilläggsisolera hela huset.
  • Lägga in golvvärmeslingor i huset i samband med tilläggsisoleringen.
  • Byta ut alla fönster och dörrar.
  • Göra hjälpkök, wc och våtutrymmen i ”kontorsdelen” av huset.
  • Byta ut taket och eventuellt göra en daglykta ovanför kvisten i samband med det.
  • Rör- och elrenovering.
  • Förnya alla ytor invändigt åtminstone i nedervåningen.
  • Nytt kök. (Nuvarande får åka till villan)
  • Eventuellt låta en kakelugn muras upp.

Och bonus om vi har råd/orkar:

  • Göra en terass mot söder.
  • Ta itu med insidan på övervåningen.
  • Fixa en nätt strandbastu invid åstranden (Det här tror jag verkligen att vi inte gör, men drömma får man).

heimane

  (Alla bilder snodda från Instagram under hastaggen #kronoby)

 

 

Kommentera

