Morsvila

Det tog en tid före jag verkligen förstod vad begreppet morsvila verkligen handlar om. För mig är morsvila saker som att sitta ett par timmar på gräsklipparen med musik i öronen, en timmes båtutfärd, experimentera i lugn och ro i köket (ifall man har ingredienser), blogga, läsa intressanta saker, se en bra dokumentär, ta en lång dusch eller gå en runda på stan. Då jag gjort någon av ovannämnda saker är jag en så mycket bättre mamma, på bra humör och med nya krafter. Så är det bara. Antar att de flesta mammor känner igen sig. Det krävs ju dock att man har ordnat den praktiska biten, dvs. ammat ordentligt och helst av allt tajmat med Ronjas sovtid vilket innebär att det blir mina föräldrar som får sköta henne under tiden eftersom de oftast jobbar kväll.

Jag beundrar verkligen de som har många barn med en liten åldersskillnad. Hur man orkar ge och ge av sig själv och ha hamna att ständigt dela uppmärksamheten rättvist mellan alla. Vi har dock bestämt att det får gå minst 3 år före Ronja får något syskon. Just för att vi framförallt ska kunna fokusera helt på henne så länge hon är liten och för att vi ska orka som föräldrar. Förhoppningsvis ska vi väl även hinna renovera en del här hemma hur mycket det än tar emot. Jag har tänkt återvända till arbetslivet i något skede, antagligen nästa höst. Det känns viktigt för mig att jobba lite mellan två graviditeter, för att inte hinna glömma allt för mycket…

Det diskuteras ju ofta hur mycket man får tänka på sig själv som mamma, var gränsen går. Jag tror verkligen på fenomenet lycklig mamma – lyckligt barn. Då jag får rensa huvudet lite är jag en så mycket lättare människa att ha att göras med.

Kommentera

