”Fisken”

Det här är Ronjas bläckfisk, även kallad fisken på grund av att ordet fisk är tydligare än bläck-fisk. Haha, jättepedagogiskt jag vet. Varje gång man visar henne den här krumeluren och säger att det är fisken så skrattar hon och sparkar med benen. Hon älskar att hålla i den, eftersom benen är rätt så tacksamma för små, knubbiga fyramånadersfingrar. Ögonen är också riktigt bra att bita på.

 

Bläckfisken har även en historia, för mig är den kanske ännu viktigare för henne eftersom den symboliserar hennes första tid i livet, på keskola. Alla små patienter på keskola på MÖCS får en egen virkad bläckfisk, även kallad turvalonkero. Har alltid tyckt att idén är brilliant. Bebisen håller bort fingrarna från alla sladdar och slangar, men får hålla i någonting annat istället som de sen får med sig hem. Skulle jag kunna virka skulle jag definitivt virka en hop och donera. Kanske jag en vacker dag lär mig?

2 thoughts on “”Fisken”

  1. Jag har lärt mig virka på ”gamla” dar med hjälp av youtube. Älskar att virka! Dotterns turvalonkero blev klar igår 🙂 . Finns instruktioner hur man ska göra om man googlar turvalonkero. Skulle gärma donera en hög me turvalonkeron men nu e de ju så att jag kanske virkar mera hellre än bra 😀

    Gilla

    • Tack för tipset! Har själv såna ”trauman” från lågstadiets virkningar som int blev till nånting, att jag säkert därför låtit bli att försöka. Men virkat är ju så snyggt. Kanske man skulle prova nån gång då det riktigt kliar i fingrarna…

      Gilla

Kommentera

