På ofrivillig diet

Arma gallblåsa. Tycker bara att gallattackerna kommer allt mer ofta. Det är nästan lättare att lista det jag kan äta, istället för det som är förbjudet. Erkänner att jag börjar ledsnas lite. Må jag bli opererad efter att amningen är förbi. Man kan vara jäkligt sjuk efter en titthålsoperation, men det är i dagsläget så värt det. Har nån tänkt på varifrån uttrycket gallskrika kommer ifrån?

Detta kan jag just nu inte äta enligt min erfarenhet: Lax, grädde, fet ost, kokosmjölk, friterade saker, hårdstekta saker, ägg, bacon, pizza, snabbmat, restaurangmat, stekt strömming, stekta köttbullar, kebab, korv, stekt griskött, broccoli,  ljus/mjölkchoklad, ingefära, gurka, ärter, paprika, vispgröt, äppel med skal på, rågbröd (snyft), risgrynsgröt, kål, glass, spenat, smöröga på gröt, piroger, majonnäs, vissa såser, turkisk yoghurt, mycket färdigmat, stark mat, pannkaka, plättar, smörgåstårta, gräddtårta, kex, lök, vitlök, kanel, spiskummin, selleri, vissa tésorter…

Hejåhå. Vad lämnar kvar på godkänt-listan då? Potatis, pasta, ris… ”Murosås” eller broilersås. Milt grillat kött. Havregrynsgröt. Ljust bröd och en helv*tes massa kvark. Grönsakssoppa. Fiskpinnar kan jag märkligt nog äta. Fryst grönsaksmix går, bara jag petar bort allt förbjudet. 



Sen känns det som om jag nåste äta mer ”stadig” mat på grund av amningen. Helst av allt skulle jag ju vilja äta ägg, rågbröd med massor av pålägg, pasta carbonara och sånt som man blir ordentligt mätt av, med mycket fett i. Men jag tror ändå vi har lyckats rätt bra hittills, Ronja är ju så länge nöjd mellan amningstillfällena. Plus att det hände inatt igen – endast en gång amning då klockan var halv fem! Och den här gången sov jag som däckad, både före och efter det. Jag har dragit på mig en ordentlig förkylning, kanske det var orsaken. Nu ska vi stiga upp och koka kaffe. Ronjas gammelmormor lovade ta henne på vagnlänk idag så jag får vila, det är tacksamt.

4 thoughts on “På ofrivillig diet

  1. Oj nej vad mycket du får besvär av! Till all tur blev jag så sjuk efter mitt andra gallstensanfall att det blev operation direkt. Varför vill du vänta tills du har slutat amma? Jag var intagen 5 dagar och fortsatte amma efter det, pumpade mjölk ur brösten under tiden. Vad skönt annars att ni sover på nätterna nu! Hoppas det fortsätter så!

    Gilla

    • Vilken tur i oturen för dig att det blev så! Hur mår du idag? Kan du äta normalt eller måste du ännu vara försiktig? Orsaken till att jag helst undviker operation så länge vi ammar är att lilltjejen totalvägrar flaska. Vi har prövat och prövat men olika modeller och tekniker, utan resultat. Det är mammahjärtat som gråter då jag tänker vilken kamp det skulle bli med mjölken ifall det blir op… Skulle hon ta flaska skulle jag väl nästan kräva mig en remiss, haha! 🙂

      Gilla

      • Jag har inte haft något problem efter att jag var sjuk. Men en vecka efter operationen fick jag ett nytt anfall eftersom en sten hade blivit kvar… Men sedan dess har jag varit frisk. Jag äter allting med undantag av gröna äpplen och nötter (åt sådant just före mitt första gallstensanfall så det känns inte så bra att äta sådant), men jag har inte haft problem med någonslags mat tidigare. Mina gallstensanfall kom som blixtar från en klarblå himmel.
        Visst var det jobbigt att vara på sjukhus och veta att det gräts varje kväll i timtal där hemma, men vår lilla har alltid tagit flaska ifall jag inte varit hemma. Värst var egentligen efteråt när jag inte fick lyfta eller bära henne på en vecka. Det var svårt för henne att förstå och jättejobbigt för mig.

        Gilla

      • Vad skönt att höra! Vilken tur att hon kunde ta flaska, jag vet inte alls hur vi skall börja göra här hemma ifall en operation blir aktuell. Det är ju jobbigt som det är att bara vara borta hemifrån, som du säger…

        Gilla

Kommentera

