En gråtdag

Kan inte sova trots att jag är hur trött som helst. Ronjas hesa gråt klingar ännu i öronen på mig, fast hon somnat för en timme sen. Idag har det varit en sämre dag. Sämsta på länge. Jag är verkligen bortskämd med att ha en så nöjd bebis, så dagar som denna gör mig så osäker som förälder och oron stiger till skyarna medan självförtroendet åker i bottnet.

Ja, egentligen började dagen toppenbra med att vi låg i sängen och mornade oss länge och Ronja sov till all lycka förmiddagsluren tidigare än vanligt, eftersom vi hade rådgivningsbesök kl 10.30. Men sen svängde det. Resten av dagen blev en riktig gråtdag. Ronja förvandlades till en olycklig, ledsen och blyg bebis som grät så tårarna sprutade under rådgivningsbesöket. Jag fick knappt tröstat henne och hon var så missnöjd och ledsen, stackarn. Det präglade sen hela dagen. Min syster som kom till oss efter jobbet fick äran att försöka öva med tuttflaskan. Det gick som förväntat – dåligt. Jag googlade smakportioner och magknip för att delvis dra slutsatsen att gråten berodde på den lilla mängd morot hon kanske fått i sig under de tre senaste dagarna. Själv hade jag garanterat inte ätit nånting opassande eftersom jag går på strikt galldiet. Nånting bra med den iallafall.

Jag tyckte också att Ronja blev så blyg vid rådgivningen och att allt eskalerade efter det. Kanske en blandning av allt? Åh, det är så svårt att veta. Försökte till och med införa bärselen igen, men det var nog ingen hit. Jag vet inte om jag inbillar mig, men jag tyckte att Ronjas lår klämdes något otroligt i den (Manduca) och hon kunde inte alls slappna av. Men nu sover hon. Efter många om och men. Jag får som sagt bara tänka att vi kunde ha haft såhär varenda dag i fyra månaders tid, så jag borde inte klaga. Det är bara det egna dåliga självförtroendet som gör sig påminnt. Och mammahjärtat som osynligt gråter med henne. 

2 thoughts on “En gråtdag

  1. Jobbigt med gråtig dag, hoppas på en bättre dag imoron!

    Angående tuttflaska kan jag tipsa om att testa olika ”tuttändan”. Sonen gillade endast de som är runda när han var baby, inte de som kommer med de flesta tuttflaskor. Sen när han blev äldre gick det nog med vilken som helst. Borde börja öva me tuttflaska åt dottern också men då de e så enkelt att amma så har varit lat o inte orkat testa.

    Gilla

    • Jo, jag testar en tredje sort nu, MAM, som 94% av alla barn ska ta enl dem. Hon svalde 3 ggr som vi hörde, men sen var det det vanliga trilskandet… Antar att de bara är att ligga i och öva!

      Gilla

Kommentera

