Kluven av jantelagen

Då det kommer till jantelagen är jag så otroligt kluven. En del av mig är väldigt anti-jante och en annan del anammar tyvärr den både medvetet och omedvetet. Vet att jag innerst inne inte vill anamma den alls, men jag kan komma på mig själv att vara väldigt lättpåverkad då det kommer till sådana saker. Här är några exempel:

  • Bloggandet. Jag har inte alls viftat med att jag bloggar, så många i min närhet vet knappast om att jag gör det. Vet inte ens varför jag hållit det halvhemligt, eller ja, inte pratat om det spontant.
  • Hobbyn. Jag har så många gånger tänkt på att börja med en ny hobby eller utmaning, men så har det mer eller mindre strandat på grund av den där jante.
  • Utseendet. Jag har en gång varit riktigt radikal och färgat håret från blond till mörkbrunt. Och det blev faktiskt bra. Det är dock den absolut enda gången jag varit så radikal och ibland undrar jag om jag nånsin kommer våga göra om det. Då det kommer till tatueringar gäller samma lag även där. Men jag ska ha Ronjas namn intatuerat då jag slutat amma. Piste.
  • Självsäkerhet. Jag kan ha väldigt svårt att lita på min intuition ifall det finns många självutnämnda experter runt mig. I mitt huvud uppstår det tankar som ”Nå, vad vet nu jag? Nog vet andra bättre än mig?” Tyvärr är det t.ex. en av orsakerna till att Ronja slutade ta flaskan, eftersom många i vår närmaste krets uppmanade oss att sluta ge flaska de få gångerna hon fick den.
  • Smälta in bättre. Jag är ju innerst inne en rätt hård feminist och även väldigt intresserad av samhällsfrågor. Jag har fått bita ihop och svälja många gånger, eftersom herr Jante då har knackat mig på axeln. Det är ju fortfarande väldigt oaccepterat att vara feminist här i våra trakter och väldigt få människor kopplar ihop det med vad feminism egentligen är, utan tror det handlar om håriga armhålor, manshat och liknande grejer. (Och för Guds skull, klicka HÄR om du i dagsläget ens blir lite provocerad över feminismen.)

20163131532263190_sbig

Har jantelagen påverkat dig, hur?

One thought on “Kluven av jantelagen

Kommentera

