Till Moffa

Det blev en länk via gravgården idag. Ville besöka moffas grav. Peta lite i jorden och rätta till hästskon och hjärtat som ligger där mellan ljungplantorna. Han som gick så hastigt bort, nästan med ”stövlarna på” såsom han själv egentligen ville. Han är så saknad. Det är över fyra år sen han dog. Känns både nyligen och länge sen. Jag och moffa hade en mycket nära relation. Vi hade ett gemensamt hjärteämne: hästar. Moffa var hästägare hela livet, bokstavligen. Ännu efter hans bortgång fick vi pussla ihop för att hitta hem åt de tre hästarna som lämnade kvar efter honom. Nu står stallet här på gården tomt. Jag undviker nästan att gå in dit, eftersom hästdoften nästan ligger kvar i väggarna.

Moffa var otroligt barnkär. Han skulle ha älskat Ronja. Jag vill att Ronja ska lära känna honom genom mig. Jag ska visa henne massor med bilder och vi skall besöka graven nu som då. Jag ska berätta historier för henne om vad jag och moffa har gjort i tiderna. Det känns viktigt. På samma vis som jag fått lära känna min gammelmormor Gerda, genom min mamma. Det känns faktiskt som om jag känner henne lite, fast hon dog strax före jag blev född. Så fint.

One thought on “Till Moffa

Kommentera

