Vad var det jag sa

Ännu en gång fick jag konstatera att man inte ska vara alldeles för positiv (åtminstone inte säga det högt), eftersom det då alltid svänger i ett huj. Även igår. För vet ni, direkt jag skrivit färdigt gårdagens inlägg kände jag den där välbekanta känslan att ett ”stramande band” runt bröstkorgen och så kom en gallattack som på beställning. Måste ha berott på att min läkare gjorde en grundlig bukpalpation och det på något sätt lade igång det hela, eller nåt. Slängde genast in två Voltaren och lade Ronja på golvet i badrummet och ställde mig i duschskåpet och skållade mig i hett vatten. En halvtimme senare släppte det. Missade gårdagens mammamagepass på grund av attacken, det känns lite synd. Vad hände sen? Jo, Ronja sov endast en halvtimme på eftermiddagen mot det vanliga 2-4 timmar. Och kanske en timme på kvällen. Så vi var helt sekaisin resten av dagen. Natten gick som vanligt, ammade tre gånger om jag minns rätt. Så den fick helt klart godkänt.

Och ja, jag borde slappna av lite och ta dagen som den kommer. Jag vet. Jag får ju magsår med mindre av att försöka uppnå någonting som inte är realistiskt. Men är man en person vars leverne innehållit allt annat än fasta rutiner (mest pga. skiftesjobb) får man verkligen en kalldusch då man ska försöka anamma dem. Sen då man äntligen lyckas få till bra rutiner anstränger man sig in i det sista för att upprätthålla dem. Jag tror det är orsaken till att jag blir så stressad då någonting vi lyckats uppnå, blir rubbat. Ibland vill jag bara klappa mig själv på axeln och säga att jag ska tagga ner lite. Det blir nog bra ändå.

Sen har Ronja ordentligt gått upp till next level med utvecklingen. Det märks i jollret, det kommer mer och mer ”bokstavskombinationer” och hennes olika sätt att använda rösten. Gulligaste är hennes ”whiskeyröst” i kombination med de underbaraste av leenden, som alltid kommer på morgnarna. Sen visar hon tydligare då hon är trött. Hon har nämligen nu först börjat med det klassiska att gnugga sig i ögonen! Älskade unge.

Jag har blivit så otroligt blödig som mamma. Jag klarar inte av att läsa sorgliga artiklar om barn, utan klickar hellre bort dem då jag vet att jag kommer att sitta och stortjuta. Klickade i misstag på en länk som Vauvalehti delat på sin Facebooksida. Filmklippet handlade om en liten baby som satt framåtsvängd i bilen och omkom i en krock just pga. det. Budskapet med filmen var ju just det att barn ska sitta bakåtsvängda. Filmklippet hade vacker musik och bilder på den lilla bebisen som låg nedsövd på IVA. Alltså jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Tårarna rann och jag ville nästan ta upp min sovande dotter ut vagnen för att krama och pussa henne lite extra. Jag lade till sist band på mig själv och lät henne sova vidare. En tanke slog mig: Tänk så lättövertalade vi föräldrar är då det kommer till att köpa olika modeller av bilstolar i bilen, just på grund av den här blödigheten. Klart vi ska ha det bästa. På grund av mammasamvetet. Jag blev också en av de föräldrarna.

2 thoughts on “Vad var det jag sa

  1. Instämmer helt med sista stycket! Jag råka också klick upp en bild, som texten informera att tydligen var av en dödfödd baby, och visst på riktigt int va ja sku gö av mig själv. Dessutom va de på dedär upptäck på instagram, så nu tror ju nåt snedvridet system att ja gillar att läs såna historier, så ja vågar int ens klick på babybilder nåmera (=katastrof!).
    De e btw kul att läs om Ronjas utveckling! Ofta så följer Vera ti viss mån så ja vet va ja kan förvänt mig. Hoppas hon böri gnugg ögonen också, så sött haha!

    Gilla

  2. Oj nej, upptäck instagram är nog s*t*ns påfund vissa gånger. För mig kommer det upp en massa fitnesskroppar bara för att jag typ har sökt på lite gymövningar. Känns ju sådär halvtrevligt då man själv är alldeles dallrig ännu. Haha. Men jag undviker att klicka på allt som kan ha med bebisar + katastrof att göra härefter. Blev så lessen att det faktiskt präglade hela dagen!

    Jag gillar också att läsa om Veras utveckling! Jättekul med bebisar i samma ålder!

    Gilla

Kommentera

