Eldaren

Mina föräldrar kom helt extempore idag på besök eftersom dom har höstlov, såsom lärare har. Det passade perfekt eftersom Ronja just då skulle ut och sov i vagnen och jag hade tusen saker att göra, varav prioritering ett var att duscha. Parenteserna tog gladeligen på sig vagnlänken och Ronjas eftermiddagslur, så att jag skulle få duscha. Senare skulle vi fixa mat åt oss och tillsammans äta middag. Mys!

Jag kände rofullheten sprida sig i kroppen då jag plockade fram handdukar, duschkräm (ja, jag är en sån som har många olika) och sökte efter fotfilen. – Ända tills jag konstaterade att det inte kommer något varmvatten. Jag svor inombords och ringde Daniel och var alldeles ifrån mig av på samma gång jag stegade ut till pannrummet som är i verkstadsbyggnaden, ett stenkast ifrån huset. 33 grader i varmvattenboilaren, nå just så. Det fanns ju bara ett botemedel på problemet. Som tur är en av mina dolda skills att göra eld. Orsaken till att just jag väldigt sällan eldar (vi har alltså vedeldning som värmekälla hos oss. NO SHIT!?) är att det är allt annat än smidigt eftersom jag då hamnar att klä på och ta med Ronja, alternativt passa på då hon sover. Och vilken tid det tar! Det känns så mycket lättare att det är på Daniels ansvar. Jag ogillar ju könsroller, men i just detta fall handlar det inte kanske om just det, utan mera om vem som ammar/inte ammar. Då Daniel eldar, gör han också det på regelbundna tider, vilket är bra (tror jag??). 



I ett svagt ögonblick tänkte jag att det skulle vara skönt att bo i stan, men tankarna lämnade där i duschkabinen, efter att ha stått och bara njutit av det varma vattnet en god stund. Kände mig med ens så fräsch och på ett märkligt vis lite utvilad, trots den fysiska sömnbristen. 

Det var bara det jag ville säga. Frissabesök i stan väntar imorgon, spännande!

Kommentera

