Att vara pojkflicka

Det är på tapeten huruvida lärare får säga pojkar och flickor till sina elever. Jag tycker att det är bra att den här diskussionen tas upp, kanske man får något annat bra ur allting trots att förslaget inte verkar gå igenom?

Då jag gick i lågstadiet på slutet av nittiotalet och början av tvåtusentalet, var kutymen rätt långt från vad den är idag. Som tur har mycket förbättrats sen dess. Jag fick titt som tätt benämningen pojkflicka på grund av att jag gillade slöjd, hade många klädesplagg i grönt och blått, samt var duktig på rinkbandy. Benämningen pojkflicka fick ofta en lite negativ klang, eller iallafall inte alls positiv. Jag kände mig udda.

Jag vill minnas att det inte alls fanns valbara möjligheter för en pojke att välja mer handarbete än träslöjd och vice versa för en flicka. Jag har alltid varit slöjdintresserad och väldigt dålig på att sticka, så för mig var detta en besvikelse. Under en termin fick vi flickor ha slöjd och pojkarna handarbete, men resten av lågstadietiden var det könsbestämt. Tackolov har ju detta ändrat sen dess. Numera heter allting endast slöjd och jag har för mig att det finns könsneutrala valmöjligheter (rätta mig om jag har fel).

Jag tror att vi nittiotalister måste minnas såna här saker, för att inte omedvetet anamma dem till våra barn (såvida man inte vill forma dem efter ett visst mått förstås) eftersom det går så enkelt. Hörde via en bekant (som är åttiotalist) att hennes flickor nog hjälper till med städningen, men det är trögare med att få pojkarna att städa.-Ursäkta? Ja, nu ska jag sluta nöta på här, ni förstår antagligen min poäng. Jag anser att det är så viktigt att minnas att det inte är så länge sen många saker var väldigt könsbestämda, för att inte göra att nonchalansen sätter dit oss igen.

 

2 thoughts on “Att vara pojkflicka

  1. Ja huhhu. Jag kommer ihåg att vi faktiskt fick välj syslöjd eller träslöjd i lågstadiet, och jag som alltid har fuskat mig igenom sysöjden vald helt naturligt träslöjd. Det var alltså jag och alla pojkar i klassen, och en karlakarl till lärare, och första timmen så fråga han mig inför alla varför ja hadd valt träslöjd. Jag svara att jag kan int syslöjd, varpå han skratta och kontra ”kan du träslöjd då?”, och alla pojkar skratta och tyckt han var så rolig och cool. Ja tyckt de var så fult, och känd riktigt att han ansåg att jag var i fel rum hela perioden.
    Sedan de har jag jobba me honom och fått konstatera att han e precis sån ännu, usch! Synd med såna i arbetslivet som motarbetar framgången andra gör.

    Gilla

Kommentera

