Inte riktigt vår bästa dag

Den här söndagen var definitivt inte en bra dag om man frågar Ronja. Jag skyller med detsamma på magen, som endast har fungerat en enda gång på åtta dagar – mot det vanliga tre gånger om dan. Man märker att hon har det småjobbigt, krystar, kämpar och har sig med jämna mellanrum samt är allmänt på dåligt humör. Vi har förstås helt pausat med allt som heter smakportioner, utan ammar bara. Har försökt ge vatten med både pipmugg, flaska och sked men vad hon fått i sig är inte mängder som räknas. Plus vätskan som jag lägger med maltextraktet som hon fått på maxdos sen i tisdags. Får lov och ringa rådgivningen imorgon och fundera lite. Känner på mig att dom rekommenderar mikrolax. Och det var ju jag som inte skulle börja blogga om mitt barns magfunktion, vänta nu hur gick det?

På grund av att hon endast sovit under två timmar på hela dagen idag, fick Daniel gå på vagnlänk med henne och jag sitter här och njuter av tystnaden i huset. Snart är det veckans bailamama-pass vid idrottshallen som gäller och jag sitter och tankar i mig vatten eftersom jag druckit på tok för lite både igår och idag, skärpning där! Att dricka vatten är någonting jag är så dålig på – trots att jag tycker om vatten. Borde han en vattenflaska här och där utplacerade i huset för att minnas mellan varven.

Det är bitande kallt trots att termometern visar där kring tre-fyra grader på plus. Tycker nordanvinden gör det lite krångligt att veta hur mycket jag ska klä på Ronja där i vagnen. Endera har hon känts för varm eller för kall. Är så tacksam för den där vita ylledräkten, åkpåsen, yllemössan och halarna som fanns i kela-lådan. Vi i Finland har det verkligen så bra.

// Hälsn. hOn SoM sKrEv VäRlDeNs MeSt OsAmMaNhÄnGaNdE iNlÄgG

4 thoughts on “Inte riktigt vår bästa dag

  1. Nåmen stackars liten.. 😦 vad hade Ronja hunnit smaka på hittills? Hur stora mängder hade hon börjat äta förresten? Har en dotter som är lite yngre men som verkligen gillar smakisarna men jag vågar ju inte ge hur mycket som helst heller med tanke på magen.

    Gilla

    • Vi starta me morot (läst först sen att det är förstoppande) och batat. Ökade mängderna till 1 ”iskub” per sort i två dagars tid, sen resultera det i det här. Har givit päron och plommon, utan resultat. Vi måst ring rådgivningen imorgon tror jag!

      Gilla

  2. Samma sak har det varit här, gick som mest 11 dagar😔 Från rdg sa dom åt oss att vi ändå skall fortsätta med smakportionerna för att tarmen ”skall hållas igång”, men undvika sånt som kan göra magen hård t.ex. morot. Lactulos hamna jag o ge tre gånger. Nu har vi haft två bra veckor men jag ger ganska mycket plommonpuré åt honom. Såsynd om dom när magen är hård, våran kille bajsar numera nästan endast i handfatet eller pottan. En bekväm ställning säkert…😊

    Gilla

    • Äsch då va länge! 😔 Ronja e expert på att ”spotta ut tillbaks” smaker hon int tycker om, så misstänker att Lactulos kan vara knepit. Men vi måst ta kontakt me rådgivningen imoron ha ja tänkt. Ha lyssna noga på tarmljuden med örat mot hennes mage, å som tur låter e helt bra. Tänkt faktiskt lite om ja skulle måst köp en potta å börja trän. Bra att ni har hitta nånting som funkar för er! 🙂

      Gilla

Kommentera

