Mammalistan

Snodde den här listan av Mirja, som är en av min systers vänner. Listmänniskan i mig jublar som vanligt, here we go.

1. Hur många barn har du, och hur många planerar du att skaffa?

Jag har ett stycket barn. Vi planerar att skaffa ett till. Max tre barn totalt tänker jag, men misstänker att vi landar på två.

2. Ett redskap/verktyg som är barn/babyrelaterat som är ett måste?

Säger nog babysitter, som vi köpte begagnad. Den har varit guld värd!

3. Något du älskar att göra med ditt/dina barn?

Morgongos. Att busa och skoja tills Ronja skrattar högt. Föra en ”konversation” fast man bara får dadada och gjuuuö som svar.

4. Hur har ditt liv förändrats sedan du fick barn?

Oj. Livet har fått en hel annan sorts innehåll än tidigare. Jag ser med mycket ivrigare ögon på framtiden än tidigare, eftersom jag vet att vi har så mycket underbart framför oss. Mängden kärlek man kan känna är så otroligt mäktig. Och mängden oro har givetvis också ökat. Sen tror jag att vi kvinnor nog är lite magiska.

5. Favoritbutik att shoppa till barnen och varför?

Loppis – man kan hitta allt man behöver och ofta för en billig peng. Skulle påstå att 75% av Ronjas kläder är loppisfynd.

6. Har du alltid velat ha egna barn? Varför/varför inte?

Jodå. Har sett det som en naturlig del av livet, men tog ändå aldrig för givet att kunna bli gravid.

7. Det bästa som finns med att vara mamma?

Den ovillkorliga kärleken.

8. Något mindre roligt med att vara mamma?

Sömnbristen och oron.

9. Ditt bästa tips för en ny mamma?

Take it easy! Råd trillar in från höger och vänster angående det mesta. Vissa kan ju helt klart vara värt att ta till sig, men gör ändå det du känner att är bäst för er. Och som Mirja skrivit – sov ifall du kan! Skippa måstena. Delegera uppgifter åt andra. Sen vill jag också påminna att göra knipövningarna så fort det bara går efter förlossningen, det lönar sig.

10. Slutligen, visa oss en bild på dig och ditt/dina barn?!

Har bestämt att inte visa Ronjas ansikte i sociala medier, men hade tänkt ladda upp en bild där lite av hon är med. Men nu tyckt int wordpress att vi skulle göra det, så det innebär att bilden uteblev helt.

 

Kommentera

