Sova hela natten?

Är det bara jag, eller känner någon annan sig som världens sämsta förälder då man prövat läsa Anna Wahlgrens”bibel” Barnaboken? För några månader sen fick jag ju väldigt bra fjong på amningen efter att ha studerat hennes mästerverk, så jag tror helt klart att boken innehåller många bra saker. Men då hon tar upp saker som sömn och rutiner, känner jag mig som en riktig syndare. Visst, vi håller rätt okej rutiner, eftersom det gör vår vardag så mycket lättare, men A.W. menar att en 5-6 månaders bebis troligtvis sover hela natten och kan somna själv ifall inget riktigt tokigt har inträffat. Fick läsa den meningen en gång till och gapskrattade.

En bra natt hos oss innebär att Ronja somnar där kring 22.30 efter amning och/eller gungstolsgungande. Sen vaknar hon två-tre gånger och ammas. Ungefär kring halv 8 har hon tagit morgon. Det är alltså en riktigt bra natt, då även jag känner mig relativt utvilad. Men enligt A.W. är detta en smärre katastrof. Inte vet jag. Men en sak vet jag åtminstone och det är att alla barn är så olika. Vår Ronja kommer antagligen att bli värsta nattugglan som klarar sig på få sömntimmar och som i vuxen ålder aldrig behöver ta ”päikkärit”. Jag var en sådan nattuggla. Ända tills jag fick barn då, haha. Skulle hon vara en sådan som absolut måste sova redan före åtta på kvällen, skulle hon hinna vara en väldigt kort stund med Daniel på kvällarna. Jag föredrar nog ändå att det är som det är helt enkelt.

 

 

6 thoughts on “Sova hela natten?

  1. jag ha läst nästan hela sova hela natten boken me Anna Wahlgren å fundera läng om vi ska proa metoden fö ja vila få amanda ti sova heila nätre å sluta vaknas pånytt å faktist va pigg mitt i natten, men nä, det är inget för oss… Vi kan heilt enkelt in ha så strikta rutiner att vi sku kona föli den, men ja ha iställe tagi lite tips åv hennar som faktist funkar å 🙂 nu somnar Amanda sjölv på kvällen å nattningen to igår tio min å ida fem 😀 😀 😀 får si san hu he gar me hennas ”piggatimmen” ikväll, en tim var de igår plus 45 min? ter fyratiden 😦

    Gilla

    • Nä vi kan alder uppnå så strikta rutiner vi oss heller… Åh, he e så jobbit! Vi hadd så inatt å, ter kring 4. Fick sjölv sömn föst baket 1, så man känd se lagom mör 🙄

      Gilla

  2. Öööö… Finns e bååna som sover heeila natte.. 😀 vi oss e vi över 10 mååna å ha faktist noo sluta ti ita på natte å egentligen vaknas int C men int så an sku ligg lugnt o sova en helan natt.. Så en bra an natt vi oss er tå ja fyri ja sjölv far o sova ha lagt tutte i munne å sväng an såden en 4 gang. Å likaså seinari på natte/mot mårne 🙂 Men all bååna e ju föståss olika 🙂

    Gilla

  3. Vi körde lite sova hela natten light med första barnet och de funkade faktist. Han somnade själv från ca 4 månaders ålder o sov relativt bra men steg upp tidigt, ibland redan 5. Han är nu 5 år och har hela tiden somnat själv. Vi nattar med natisaga o sång o sen är de nati nati o jag går ut rummet och han somnar. Så har vi haft det sen han var baby.
    Nu med andra barnet känner jag inte lika stort behov av att börja ”sömnskola” ännu. Ammar till sömns på kvällarna för det tycker jag är mysigt. Sen sover hon helt ok nätter och äter max 2 gånger per natt så det tycker jag är ok. Men tänker nog i något skede lära henne att somna själv. Kanske då hon börjar äta kvällsgröt och man vet att hon helt säkert inte är hungrig.

    Gilla

    • Va skönt att ni har ett system! Våra första två månader var totalt kaos med nattandet. Allt från junppaboll till bärsele, så vi fick aldrig till någon vettig rutin… Så på den vägen är det 🙂

      Gilla

Kommentera

