Könsroller, barnkläder och sånt

Ämnet könsstereotypa barnkläder har jag nog tidigare behandlat här i bloggen, men detta är tydligen en grej som ändå alltid kommer att skilja människors åsikter åt. Pernilla tog upp ämnet då hon skulle köpa regnkläder till lillflickan och jag kan givetvis inte annat än hålla med, man ska köpa det som faller en själv i smaken och skita i normerna. Det är så självklart för mig och kommer alltid att vara det. Vi spinner vidare på ämnet…

Spenderade nästan hela gårdagen hos mina föräldrar. Fredag innebär simhallsbesök för min del och Ronja trivdes med sin mommo och moffa så länge. Min mamma skulle på en kurs senare på kvällen, så vi var på tre; min pappa, Ronja och jag. Då jag låg på vinden och ammade hörde jag hur det klirrade välbekant från köket då min pappa grejade på. Då slog det mig hur lyckligt lottad jag har varit, då det kommer till könsroller i hemmet. Min pappa har alltid städat, kokat, hängt tvätt och diskat lika mycket som mamma, jag och syrran – utan att någon har sagt till honom att göra det, utan alltid varit ”självgående”. Det har varit så självklart. Jag tror även att min pappa har gjort allt med en viss stolthet, eftersom han verkligen är mannen som kan allt – på riktigt! Den mansbilden har jag förstås burit med mig genom livet, för att så många gånger bli besviken, då jag upptäckt att min egen pappa hört till minoriteten, ja, åtminstone här i Österbotten. I våra trakter är det fortfarande så otroligt vanligt med starka könsroller i hemmet och givetvis bra så, om båda parterna trivs med det.

Men jag befarar att alla inte är så nöjda med dessa könsroller, då det riktigt kommer till kritan. Det är ju inte sådär piece of cake att vara karriärskvinna och mamma på samma gång. Det vet vi alla. Linn Jung publicerade nyligen ett bra inlägg om utbrändhet, där jag direkt kan dra paraleller. Det finns statistik som visar att kvinnorna gör mer hushållsarbete trots att både mamman och pappan i familjen heltidsjobbar. Att pappan byter till vinterdäck, tvättar bilen, skruvar bilen, renoverar och byter glödlampor är ett argument som bara inte håller! Det är ju ingenting man måste göra varenda dag, non-stop, trots att jag många gånger hört att det tycks vara orsaken till ett ofördelat hushåll. Och ibland har jag även upplevt att det finns kvinnor som helt ärligt tror att båda parterna gör lika mycket i hemmet, trots att det inte är så.

Innan mitt feministiska hjärta totalt brister av angst ska jag avrunda med att gå tillbaka där jag började, alltså till barnkläder. Det här är en bild på mig och min syster. Vi älskade grönt och blått, det gjorde även vår mamma. Vi älskade även kramdjur, att leka prinsessor och att bygga kojor med riktig hammare och såg. Ingen styrde oss och jag upplever att vi båda idag är två rätt stolta kvinnor, som varken är obekväma inför att byta till vinterdäck, eller att spritsa cupcakes. Tänk att man ska behöva vara tacksam för sånt i dagens samhälle, för det är jag.



Kommentera

